5 simple afslapningsøvelser for børn

29 marts, 2019

Her er nogle simple afslapningsøvelser for børn, der kan hjælpe med at lære dit barn, hvordan man slapper af, og genoplader sine batterier. 

Selvom barndommen er karakteriseret som et stadie, hvori børn er fulde er energi, er det nødvendigt at hjælpe dem med at forblive aktive, så de ikke oplever pludselige nedgangsperioder.

Det er meget brugbart at vide, hvordan man frakobler et øjeblik, slapper af og vender tilbage igen med mere entusiasme, interesse og kapacitet til at fastholde. Det gør det muligt for børn at lære mere effektivt. 

Det virker måske som om, at unge børns liv kun består af sjov. Men, da de konstant lærer noget, kan de ofte blive fysisk og mentalt udmattet.

De simple afslapningsøvelser, som vi har oplistet nedenfor, virker for børn i forskellige aldre.

De kræver ikke nogen kompliceret teknik, men de kræver empati, tålmodighed og vedholdenhed. 

De følgende afslapningsøvelser kan bruges dagligt, uden nogen tidligere øvelse.

5 simple afslapningsøvelser for børn

1. Vejrtrækningsøvelser

Denne type øvelse repræsenterer en af de mest effektive afslapningsøvelser, for både voksne og børn. 

Du bør fortælle dit barn, at han skal ligge komfortabelt på sin seng, lukke sine øjne og placere en hånd på sit bryst, og en hånd på sin mave.

Dernæst, skal du få dit barn til at forestille sig, som en slags leg, at han er en harmonika, og at han skal trække vejret dybt og langsomt gennem næsen, og udånde roligt gennem munden.

Få ham til at udføre mindst 5 vejrtrækninger, slappe af og dernæst gentage. Ledsag ham i denne øvelse, så han også føler sig komfortabel ved din tilstedeværelse.

Som en anbefaling, skal du gøre denne teknik om aftenen, før det er sovetid, og efter et dejligt, varmt bad. Med sikkerhed, vil dit barn sove dybt hele natten.

pige der krammer bamse

2. Kramme et udstoppet tøjdyr

Denne øvelse hjælper med at afslappe musklerne hos små børn. Denne aktivitet består i at få barnet til at inhalere dybt, og krammet sit udstoppede tøjdyr (eller en lille pude), med stor kraft.

Dernæst, lidt efter lidt, skal du vejlede ham til at slippe spændingen i armene, mens han langsomt udånder gennem munden. Denne teknik giver komplet muskel- og mental afslapning.

3. Støvkosten eller leg med bold

Den tredje, af disse simple afslapningsøvelser for børn, kan endda virke som en slags leg. Det hjælper barnet med at praktisere den med yngre søskende eller venner.

Den består i at have barnet til at ligge ned på en komfortabel overflade, med lukkede øjne. Dernæst, skal du lade en støvkost eller fjerkost glide langsomt ned at hans arme og ben.

Det er lige så effektivt at lade en blød, lille bold glide over hans ekstremiteter. Efter 3-5 minutter, er det tid til at skifte sted.

Forsøg at guide aktiviteten, så du er sikker på, at øvelsen udføres på den korrekte måde. 

4. Overflademassage

Den fjerde, simple afslapningsøvelse er simpelt, at give dit barn en massage. Du behøver ikke være en ekspertDu skal blot tage dig tid til at hjælpe dit barn med at slappe af. 

En massage kan anses som en række af omsorg, men håndfladen på dit barns ryg, parret med en smule essentiel olie. Jo langsommere bevægelser, des mere afslappende vil det være. 

En rygmassage er ikke den eneste mulighed. Du kan også forsøge at massage håndfladerne eller fodsålerne.

barn der får håndmassage

5. Visualiseringsøvelser

Visualiseringsøvelser er fantastiske før sengetid, i tilfælde af, at dit barn er bange for at vågne op, på grund af dårlige drømme.

Du skal vejlede aktiviteten ved at få ham til at lukke sine øjne, og begynde at kærtegne hans pande.

Dernæst, skal du begynde at beskrive steder, situationer og behagelige ting, som han skal forestille sig.

Det vil hjælpe ham med at flytte sin opmærksomhed til behagelige ting, og glemme mareridtet, lidt efter lidt.

Generelt, er det simpleste, du kan gøre, at læse for dit barn, eller fortælle ham en historie, for at distrahere ham. Dog, kan det også være, du foretrækker at vugge dit barn i dine arme, mens du synger vuggeviser.

Vi håber disse 5 simple afslapningsøvelser for børn vil være brugbare for dig, hvornår end du har brug for dem.

Hvis du tror, dit barn er for stresset i løbet af dagen, eller han har unormal stivhed i sine muskler, skal du ikke tøve med at konsultere en specialist med det samme.

  • Erkert, A., & Hoppe-Engbring, Y. (2001). Islas de relajación: 77 juegos llenos de fantasía para relajar a los niños y potenciar su creatividad. Oniro.
  • Justo, C. F. (2018). Relajación creativa, creatividad motriz y autoconcepto en una muestra de niños de Educación Infantil. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(14), 29-50. http://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1260
  • Nadeau, M. (2001). 24 juegos de relajación: para niños de 5 a 12 años. Sirio.
  • Snel, E. (2013). Tranquilos y atentos como una rana: la meditación para los niños con sus padres. Editorial Kairós.