At Råbe Derhjemme: Stop Med Det Ved At Følge Disse Råd

· 4. oktober 2018

Der er normalt for mange forældre at råbe derhjemme, når de har nået deres grænser i situationer, der omhandler deres børn. Men selv når vi når til det punkt, hvor vi mister kontrollen, er det stadig muligt at vende situationen ved at stoppe med at råbe for at opnå et roligt og respektfuldt miljø.

Når et barn vænner sig til, at deres forældre råber i vrede, så stopper de langsomt med at reagere på det. De udvikler istedet for en “forsvarsmekanisme” for at beskytte sig selv.

Følg disse råd, hvis du gerne vil stoppe med at råbe og håndtere disse situationer korrekt.

Stop med at råbe derhjemme ved at udvikle selvkontrol

Lav en aftale med dig selv om, at du skal kommunikere med dine børn i en moderat og respektfuld tone. Den bedste måde hvorpå du kan få dine børn til at tale ordentligt til dig, er ved selv at være et godt eksempel. Tal roligt og med respekt, selv når du står i en frustrerende situation.

Lær at kontrollere dine følelser på en sund måde. Du er en rollemodel for dine børn. Måden, du handler på, vil hjælpe med at lære dem, hvordan du skal mestre deres følelser og reaktioner.

Børn vil lære at være empatiske, når du viser dem, de rette måder at opføre sig på. De vil følge de eksempler, der bliver sat i familien. Et barn vil begynde at svare igen i en grim tone, hvis det er sådan, du taler til dem.

Husk, at børn opfører sig som børn. De vil stadig opføre sig umodent, da deres eneste job er at være børn.

Forståelse er alt

Hjernebarken udvikler sig helt i løbet af voksenalderen. Du bør ledsage dem under modningsprocessen. Lære dem, hvordan de bedre kan styre sig selv og leve roligt.

Vis dem, at du forstår dem, når de udtrykker deres følelser til dig. Hvis du lader dem vide, at du forstår, hvordan de har det i visse situationer, så vil de indse, at de også kan se, hvordan du har det.

Forståelse gør det sværere for børn at krydse grænser og have usunde reaktioner.

råd til at lade være med at råbe af børn

Lad være med at lade vreden bygge sig op. Hvis du har noget at sige, eller hvis du har haft en dårlig dag, så skal du slappe af, før du interagerer med andre.

Ophobningen af negative tanker og følelser gør det lettere at have irrationelle sammenstød med dine børn og familie. Forsøg at være sammenfattet, når du reagerer på situationer. 

Husk på, at være opmærksom på dit barns perspektiv. Når du skal fastsætte regler eller rette forkert opførsel, bør du altid huske på dit barns perspektiv.

Forsøg at få dine børn til at overholde dine regler. De skal ikke føle sig tvunget til at overholde dem, bare fordi du siger det.

Vær stille i tider med ægte vrede. Undgå at reagere på en aggressiv måde, hvis du er ked af det. Det er bedre at være stille, hvis du ikke kan kontrollere dine ord.

Slap af og hold afstand

Tag en dyb vejrtrækning. Tænk på noget afslappende og undgå at sige sårende ting til dine børn, når du er irriteret. 

Ord kan have en negativ effekt på dit forhold til dine børn. Vær forsigtig med hvad du siger til dem.

Undgå stressende situationer. Hvis du ved, at det vil udløse stressende situationer, når I skal ud af døren i sidste øjeblik, så forsøg at forberede dig selv dagen før for at undgå stress.

Hvis du ved, du vil blive stresset, når du udfører opgaver med dine børn, så forsøg at tænk på anderledes måder at håndtere situationen på. Du kan også bede om støtte fra andre familiemedlemmer.

pige råber af dreng

Lav fysiske aktiviteter sammen som en familie. Motion er en af de mest effektive måder at håndtere stress på. Efter en halv times motion vil dit sind og krop være mere afslappet, hvilket giver mulighed for et sundere miljø.

Du vil uden tvivl forbedre dit forhold til dine børn, hvis I laver daglige aktiviteter sammen som en familie. Resultatet er, at der vil være mindre råben derhjemme.

Hold en smule afstand, når det er nødvendigt. Hvis du har nået din grænse, og du ved, at du muligvis vil miste kontrollen, skal du holde en smule afstand fra dine børn. Giv dig tid til at meditere og overveje, hvordan du kan håndtere problemet objektivt. 

Husk: undgå at tale, når du mister kontrollen, da du kan skabe uønskede virkninger, med de ting du siger. Tag en dyb vejrtrækning, slap af og hold afstand, når du har brug for det.