Hvor mange timer vores børn skal sove i alle aldre

 

Som forældre bør vi vide, hvor mange timer vores børn skal sove og har brug for hver nat i forhold til deres alder. Denne viden vil hjælpe os med faldgruberne af søvnløshed.

Det er normalt, at børn lider af søvnforstyrrelser, specielt hvis ikke de har en rutine, der hjælper dem med at falde i søvn om aftenen.

Hvor mange timer vores børn skal sove

At få nok søvn, vil hjælpe med barnets udvilking både fysisk og psykisk.

Ifølge anbefalingerne fra American Academy of Pediatrics i tidsskriften fra Clinical Sleep Medicine, er her hvor mange timer vores børn skal sove og har brug for i forhold til deres alder. 

4 måneder til 1 år

En nyfødt baby skal normalvis sove mellem 16-17 timer om dagen. De kan sove op til 9 timer om natten.

Babyer i denne alder sover også ofte til middag i løbet af dagen for at få de ekstra timers søvn.

Som dit barn vokser, får de brug for mindre timers søvn. Når de bliver 1 år, bør de sove omkring 11 timer om natten og 3 timer i løbet af dagen. 

 

1 til 3 år

Når børn er 1 eller 2 år, skal de sove mellem 10 og 14 timer om dagen.

Mellem 2 og 3 år, kan de skære ned på antallet af af lure i løbet af dagen. Hvad der er vigtigt i barnets tidlige år, er at de får mindst 10 timers søvn i løbet af dagen.

60% af barnets væksthomoner er frigivet i løbet af den første times søvn.

4 til 5 år

I denne alder vil dit barn begynde, at sove mellem 10 til 12 timer om natten.

På dette tidspunkt, er det ikke længere nødvendigt med en lur i løbet af dagen, med mindre dit barn er usædvanligt træt.

Et lille hvil efter frokost vil dog ikke skade. I denne alder er det vigtigt, at dit barn får nok søvn til at fungere i skolen.

6 år og op

Som dit barn bliver ældre, får de brug for mindre søvn.

Fra 6 til 8 år har børn brug for 11 til 12 timers søvn, hvor mellem aldrene 10 til 12 er 10 timers søvn normalt nok.

 

Unge fra 13 år og op har brug for mellem 8 og 10 timers søvn om natten.

 

søvn børn

Fordele ved en god nats søvn

Søvn er kritisk for børn og teenagere. At få nok timers søvn forsikrer, at barnet har nok energi til at holde til dagens aktiviteter i skolen.

Her er blot et par fordele ved en god nats søvn:

  • Bedre koncentrationsevne
  • Mere følelsesmæssigt kontrol
  • Bedre opførsel
  • Bedre livskvalitet
  • Bedre evne til at lære

Konsekvenser af søvnmangel

Som der er fordele ved, at få nok søvn, kan søvnmangel også give alvorlige negative konsekvenser for børn. 

Energi niveau og læringsevner er blot to ting, der oftes er påvirket.

Her er nogle konsekvenser af søvnmangel for børn:

  • Børn der får mindre timers søvn end de bør har det med, at få dårligere karakterer i skolen.
  • Sprogudviklingen sker i et langsommere tempo.
  • Ved at sove mindre, kan børn miste noget af deres REM søvn. Denne søvnstadige er vigtig for, at skabe minder og tillader barnet, at bearbejde hva de har lært i løbet af dagen. REM søvn er også vigtig for, at hjerne kan komme sig.
  • Søvnmangel kan skade barnets immunforsvar, som gør dem udsat for forkølelser og andre smittende sygdomme.
  • Børn som kun får 5 timers søvn om natten har en fordoblet risiko for, at blive overvægtige som voksen.
hvor mange timer vores børn skal sove

Tips til at få børn til, at sove

Forælre bør vide, hvor mange timer deres børn skal sove og har brug for. Hvis der er problemer med, at falde i søvn er det også vigtigt at hjælpe børnene med, at få en vane.

Her er hvordan du kan hjælpe dit barn med at få det søvn som de har brug for:

  • Det er vigtigt for børn, at sove i en behagelig seng, med lidt belysing og en behagelig temperatur.
  • Sørg for ikke, at have gæster, spille computer eller lytte til højt musik efter dit barns sengetid. Prøv at forstyre dem så lidt som muligt.
  • Undgå drikke med koffein efter middag.
  • Skab en god sengetids rutine.
  • Væk dit barn samme tid hver dag. Få dem til, at gå i seng samme tid hver dag, også selv om du ikke er der til at putte dem.

Nu når du ved, hvor mange timers søvn dit barn har brug for i alle aldre, kan du hjælpe dem med at få den søvn som de har brug for.

 

Trods alt, hvis ikke man får nok søvn har det mange negative konsekvenser. Med de ovenstående tips kan du undgå vanskeligheder i dag, og i fremtiden.