Hvordan introducerer du frugt i dit barns kost?

09 maj, 2019
Hvis du skal til at introducere frugt i dit barns kost for første gang, så læs videre og få nogle hjælpsomme råd.
 

Hvis du skal til at introducere frugt i dit barns kost for første gang, så læs videre og få nogle hjælpsomme råd.

Frugter bidrager med et utal af fordele hos børn, uanset om de indtages hele, i marmelade eller som juice. Børn bør blive velkendte med frugter fra en tidlig alder, og blive vant til at at spise dem, uden nogen former for tilsætningsstoffer.

Grundet den høje ernæringsmæssige værdi, som frugter har, kan de blive introduceret for børn, mens de bliver ammet

Frugter kan blive inkorporeret i et barns kost på utallige måder, såsom juice, pulp, puré, marmelade eller gelé.

Når frugter er modne, er de lette at fordøje, og de kan spises enten rå eller tilberedte. 

Hav i tankerne, når du tilbereder frugter, at de mister en del af deres mineraler og næringsstoffer. Derfor, vil frugternes ernæringsmæssige værdi blive reduceret.

Børn har meget sarte maver, så det er bedst at give dem tilberedte frugter. Du kan koger frugterne i en smule vand. Når frugterne er kogt færdige, kan du gemme vandet, som de kan drikke senere.

Skrællen rundt om frugten er, som regel, mindre fordøjelig end pulpen, så dit barn bør spise skrællet frugt.

For at facilitere processen med at introducere frugt i dit barns kost, har vi forberedt et par simple opskrifter, som du kan give dit barn, mens det stadig bliver ammet:

Æblepuré

Ingredienser

  • 50 gram revet æble
  • 100 g tevand
  • 50 gram lactatopløsning (lactatopløsning kan findes på apoteket)

Forberedelse

  1. Put æblerne i en blender eller food processer, og bland dem med de andre ingredienser
  2. For du serverer puréen, skal du varme den op en smule, og røre rundt. Så er den klar til at blive serveret!
 

Der er frugter, såsom bananer og tørrede kastanjer, som kan være fordelagtige i et barns kost. Disse frugter er rige på kulhydrater, og har et lavt indhold af fedt og proteiner.

Sukkerholdige frugter, såsom dadler, vindruer og figner har en høj næringsmæssig værdi, og de er rige på mineralerDine børn vil have lettere ved at fordøje dem i form af gelé eller juice.

baby der spiser på tæppe udenfor

Frugter, såsom meloner og abrikoser, indeholder mange vitaminer, og de er også saftige. Grundet deres høje indhold af vand, er de forfriskende, alkaliske og rensende.

Børnelæger bør blive konsulteret før du introducerer citrusfrugter, såsom appelsiner, citroner, passionsfrugter og ananas. Disse frugter kan forårsage allergi. De bliver som regel kun anbefalet efter barnet er blevet 18 måneder gammel.

Det er vigtigt at introducerer frugt i dit barns kost til morgenmad eller lige efter morgenmad. På den måde, vil dit barn få de vitaminer, som er nødvendige gennem dagen.

Anbefalede daglige portioner af frugt i dit barns kost

Afhængigt af barnets indtag af vitaminer, bør frugter indtages i de følgende mængder:

  • Banan: ½
  • Melon: ½ kop, skåret i skiver
 
  • Vandmelon: 1 portion af 6×4 centimeter
  • Mango: 1 lille stykke
  • Pære: ½
  • Guava: ½
  • Papaya: ½ kop, skåret i skiver

Husk, det frugt du giver til dit barn, bør afhænge af barnets alder. Derfor, er det vigtigt du konsulterer med din børnelæge.

Det er helt normalt for de små at afvise frugt eller juice i begyndelsen. Det skyldes simpelt, at det er en ny smag, som deres gane vil være nødt til at vænne sig til, da de, indtil nu, kun har indtaget brystmælk.

Frugt skal kun introduceres i et barns kost efter 6-måneders-alderen. 

Når du skal til at introducere frugt i dit barns kost, skal du undgå sukker, indtil barnet er 12 måneder gammel. Udnyt det naturlige sukker, som findes i det frugt, du giver til dit barn: du behøver ikke tilføje nogen former for forarbejdet sukker.

Sukker bidrager med kalorier, og for et barn i udvikling, kan det være meget dårligt for bugspytkirtlen. Sukker kan have fatale konsekvenser efter en lang tidsperiode.

Derfor, skal frugter konsumeres uden tilføjelse af tilsætningsstoffer – særligt gennem det første år af et barns liv

skål med udskåret frugt

De vigtigste fordele ved frugt

Frugter bidrager med mange fordele, her er nogle få:

 
  • De fremmer udviklingen af væv.
  • Deres duft stimulerer til hjerneaktivitet.
  • Frugter hjælper med at opretholde sunde gummer.
  • De er vigtige for korrekt funktion af nerver og muskler.
  • Nogle frugter har afførende egenskaber. 
  • De stimulerer sekretionen af spyt, når de bliver tygget.
  • Frugter regulere fordøjelsesaktiviteter. 
  • Deres farver stimulerer opmærksomheden.
  • De øger koncentrationen af røde blodceller, og de fremmer iltning.

Afslutningsvis, kan det bidrage med utallige positive fordele at introducere frugt i dit barns kost. 

Hvis vi, som forældre, forsyner vores børn med de rigtige mængder, vil vi skabe sunde vaner, som vores børn vil bevare for evigt.