Mit barn ønsker at blive vegetar: Er det sikkert?

Er det sikkert for børn at følge en vegetarisk kost?
Mit barn ønsker at blive vegetar: Er det sikkert?

Sidste ændring: 03 april, 2021

Hvis dit barn har besluttet sig for at blive vegetar, og du ønsker at vide, om det er sikkert at blive dette, så vil vi anbefale, at du bliver ved med at læse denne artikel.

Hvad er en vegetarisk kost?

Den første ting, man har brug for at vide, hvis ens barn ønsker at blive vegetar, er at vide, hvad vegetarisme består af. Man er også nødt til at finde ud af, hvilken form for vegetarisk kost, ens barn ønsker at følge, da der er forskellige typer. I denne artikel vil vi fokusere på de to mest almindelige: den vegetariske og den veganske kost. 

Den vegetariske kost er en kostform, hvor man ikke indtager kød eller fisk. Man kan dog spise mælkeprodukter, æg og andre lignende fødevarekilder af animalsk oprindelse. Den veganske kost, som også er kendt for at være den strikse vegetariske kost, ekskluderer alle fødevarer af animalsk oprindelse.

Hvorfor blive vegetar?

Der er forskellige grunde til, hvorfor man beslutter sig for at følge denne type kost. De mest almindelige årsager er respekt over for dyr, miljømæssig opmærksomhed og sundhed. 

Uanset årsagen til, hvorfor dit barn har besluttet sig for at ændre sin kost, er vores råd ikke at bekymre dig unødvendigt over denne beslutning. Læs op på det og bed om råd hos en ernæringsekspert, hvis du finder det nødvendigt. Vedkommende vil forsyne dig med al den information, du har brug for, så dit barn er i stand til at følge denne kostform.

Er det egnet for et barn at blive vegetar?

Ifølge det Amerikanske Akademi for Ernæring og Diætetik (American Academy of Nutrition and Dietetics) er disse diæter egnede i alle livets stadier. Det inkluderer graviditet, under amning, i barndommen, ungdommen og voksenlivet. De er endda egnede for atleter. 

På samme måde som i altædende diæter er man nødt til at planlægge kosten godt. Kosten skal også tilpasses til hvert barns individuelle behov. Hvis man følger disse simple retningslinjer, vil den vegetariske eller veganske kost ikke blot være tilstrækkelig, men også bidrage med helbredsmæssige fordele i forebyggelsen og behandlingen af visse sygdomme.

Kan mit barn lide af en form for næringsmangel, hvis han eller hun vælger at blive vegetar?

Så længe kosten er varieret, som vi tidligere har nævnt, samt ordentligt planlagt, så bør næringsstofferne i maden være tilstrækkelige til at dække alle de næringsmæssige behov. Der er dog nogle næringsstoffer, såsom jern, omega-3-fedtsyrer og især vitamin B12, der kræver særlig opmærksomhed.

Vitamin B12

Vitamin B12, også kendt som cyanocobalamin, findes kun i fødevarer af animalsk oprindelse – kød, fisk, æg og mælkeprodukter. På grund af dette er supplementer essentielle, hvis man er veganer.

For dem, der følger en vegetarisk kost, kan de få B12 gennem indtagelse af mælk og æg. Sandheden er dog, at det ikke altid er nemt at nå det anbefalede niveau. Derfor er det også anbefalet, at man tager supplementer som en form for forbehold.

Jern

I tilfældet med jern er der ikke samme problem, da det ikke kun findes i fødevarer af animalsk oprindelse. Grøntsager, såsom bælgfrugter, frø og nødder, blandt andre, indeholder også dette mineral.

Noget, der skal tages i betragtning her, er typen af jern, som hver fødevare indeholder, samt dens bioaktivitet (den del, som trænger ind i kroppen, for at den har den nødvendige effekt).

Er det sikkert for mit barn at blive vegetar?

Selvom hæmjern af animalsk oprindelse bliver optaget mellem 20 og 25%, har den ikke-hæmjern, der er tilstede i plantefødevarer, en mere varierende absorption (mellem 1 og 20%), og bioaktiviteten er påvirket af andre komponenter i kosten.

Du kan dog tage det roligt. Her er nogle anbefalinger til at fremme absorptionen af jern fra fødevarer af vegetabilsk oprindelse:

  • Indtag jernrige fødevarer, såsom linser, spinat, bladbede, pistacienødder og solsikkefrø, sammen med fødevarer, der har et rigt indhold af C-vitamin, såsom peberfrugt, broccoli, kiwi, kakifrugt og citrusfrugter.
  • Undgå at indtage kaffe, te eller chokolade, før 1-2 timer efter hovedmåltiderne. 
  • Undgå at indtage supplementer med calcium, før indtil 2 timer efter dit hovedmåltid.

Omega-3

Det er en essentiel fedtsyre, og det er en fedtsyre, der er nødt til regelmæssigt at blive inkluderet i kosten. I altædende diæter er den primære kilde blåfisk, så du tænker måske, at de diæter, der ekskluderer denne fødevare, mangler omega-3. Det er dog ikke tilfældet, da man kan få denne fedtsyre fra nødder, frø, hørfrøolie og chiafrø. 

Vi håber, at denne artikel har hjulpet dig med at se, at hvis dit barn beslutter sig for at blive vegetar, så kan han eller hun leve et helt og aldeles sundt liv med en omhyggelig planlagt kost.

Det kan interessere dig ...
Min teenager er veganer – hvad gør jeg?
Børnenes VerdenRead it in Børnenes Verden
Min teenager er veganer – hvad gør jeg?

Vidste du, at unge voksne oftere bliver vegetarer? Hvis din teenager er veganer kan det være svært at vide, hvordan du skal støtte.ham eller hende.



  • Martínez Biarge, M. Niños vegetarianos, ¿niños sanos? En: AEPap (ed.). Curso de Actualización Pediatría 2017. Madrid: Lúa Ediciones 3.0; 2017. p. 253-68
  • Melina V, Craig W, Levin S. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. J Acad Nutr Diet. 2016 Dec;116(12):1970-1980. doi 10.1016/j.jand.2016.09.025.