Råd til at forebygge depression efter adoption

13 januar, 2021
Depression efter adoption er mere almindeligt, end du måske tror. I denne artikel gennemgår vi symptomerne og giver nogle gode råd til, hvordan det kan forebygges. 

Selvom ikke alle oplever det, er depression efter adoption et alvorligt og reelt problem for mennesker, som adopterer et barn. I denne artikel fortæller vi dig alt, hvad du har brug for at vide, så du kan være opmærksom på det.

Der er bestemt ingen vejledning, der forudsiger, hvad forældre kan forvente, når de adopterer et barn. Selv dem, der allerede har adopteret før, ved ikke, hvordan deres nye familiemedlem vil være.

Alle børn er forskellige, og forældrene er nødt til at tilpasse deres livsstil og opdragelsesmetoder for at imødekomme det enkelte barns behov.

Faktisk påvirker depression efter adoption mange mænd og kvinder. For kvinder, der adopterer efter at have oplevet infertilitet, kan uforløste følelser forstærke denne depression. Ikke at være i stand til at få et biologisk barn er uden tvivl et reelt og vigtigt tab.

Der er mange forskellige stressfaktorer. For eksempel spiller jobmangel, forældrenes alder og børnenes adfærd også en vigtig rolle for depression efter adoption. Usikkerheden, ved om babyen accepterer forældrene som sine egne, såvel som frygten for ikke at være gode forældre forstærker disse følelser.

Alt dette betyder ikke, at alle forældre vil blive deprimerede. Du skal dog vide, hvordan du genkender symptomerne, hvis de opstår.

Symptomer på depression efter adoption

Der er mange faktorer, der bidrager til depression efter adoption, og som kan få dig til at føle dig trist eller tom. Hvis du har adopteret et barn og genkender nogle af ​​disse symptomer, anbefaler vi, at du søger professionel hjælp så hurtigt som muligt.

  • Øget eller nedsat appetit.
  • Tab af interesse eller manglende motivation for daglige aktiviteter.
  • Træthed og irritabilitet uden grund.
  • Vanskelighed med at komme ud af sengen.
Tips til forebyggelse af depression efter adoption: Kvinde sidder fortvivlet på en seng i et mørkt soveværelse.

  • Mangel på motivation.
  • Nedsat sexlyst.
  • Følelser af hjælpeløshed og fortvivlelse.
  • Vægtændringer på grund af at have spist for lidt eller for meget.
  • Mangel på koncentration og hukommelsesevne.
  • Manglende evne til at tage simple beslutninger.
  • Hovedpine af konstant anspændthed.

Tips til at undgå depression efter adoption

I virkeligheden føler mange adoptivforældre, at de har brugt måneder eller endda år på at vente på øjeblikket, hvor de kan vise, at de er ekstraordinære forældre, kun for at føle, at de faktisk har begået en fejl ved at adoptere.

Meget få mennesker indrømmer, at de har det sådan og søger hjælp. Når det er sagt, kan følgende råd hjælpe dig med at håndtere og forhindre depression efter adoption:

1. Forvent at der vil være vanskeligheder

At opfostre et barn indebærer masser af ofre og ansvar, og du skal være forberedt på dem.

Faktisk kan det være vanskeligt for nogle adoptivforældre at indrømme over for sig selv og især andre, at de har problemer med noget, de har ønsket sig så længe. Men selvom du ikke ønsker at gøre det for dig selv, skal du gøre det for resten af ​​din familie.

2. Sæt ikke for høje mål som forældre

Adoptivforældre overvurderer ofte deres egne evner som forældre. Når de har det som om, de ikke har forbindelse med deres barn, føler de sig skuffede.

I stedet for at sætte høje mål, skal du lære at forbedre dig dag for dag. Du må ikke glemme, at ingen kan lære dig at opdrage dine egne børn. Det er noget, du lærer med erfaring.

Tips til forebyggelse af depression efter adoption. Deprimeret mor med baby.

3. Håndter mulige forhindringer undervejs

Hvis du overvejer at adoptere, skal du tale med rådgivere om mulige hindringer undervejs. Du kan spørge dem om forældremyndighed generelt og også om dig selv og de specifikke omstændigheder, der førte dig til at vælge adoption.

Under alle omstændigheder skal du ikke bekymre dig for meget. Det er ikke altid nemt at håndtere disse situationer. Nogle gange har man bare brug for hjælp.

Til slut anbefaler vi, at du taler med venner og familie, som du har tillid til, hvis du føler, at du måske har depression efter adoption. Skab også et supportteam, som kan give dig et afbræk fra dine moderlige opgaver, selvom det kun er i et par timer.

Tøv ikke med at søge professionel hjælp. Du kan behandle depression med medicin og terapi. Jo før du søger behandling, jo hurtigere kan du løse problemet!

  • Senecky, Y., Agassi, H., Inbar, D., Horesh, N., Diamond, G., Bergman, Y. S., & Apter, A. (2009). Post-adoption depression among adoptive mothers. Journal of Affective Disorders115(1–2), 62–68. https://doi.org/10.1016/j.jad.2008.09.002
  • Payne, J. L., Fields, E. S., Meuchel, J. M., Jaffe, C. J., & Jha, M. (2010). Post adoption depression. Archives of Women’s Mental Health13(2), 147–151. https://doi.org/10.1007/s00737-009-0137-7