Sådan genvinder du din figur derhjemme efter graviditeten   

4. september 2019
Sådan genvinder du din figur derhjemme efter graviditeten   

Op med humøret, slip dine fordomme, stil dig foran spejlet og gør op med dig selv, hvad du kunne tænke dig at forbedre. Her er nogle tips om at genvinde din figur derhjemme. 

 
En af verdens mange ubestridelige sandheder er, at ethvert menneske er enarbejdsproces i fremgang.” Uanset hvor gammel du er eller hvor mange ekstra kilo du har taget på, kan du altid forbedre både dit fysiske udseende og den måde du opfører dig eller reagerer på i forskellige situationer. 

De vigtigste ting du skal vide om at genvinde din figur

Der er to ting du skal vide om at genvinde din figur derhjemme efter graviditeten. Det første er at ja, du kan sagtens gøre noget ved de spor, som graviditeten har efterladt, fra dit eget hjem. For det andet behøver du ikke en mirakelopskrift for at nå din ideelle figur.   
Du ved at de magiske piller, der lover at gøre dig tyndere uden at du løfter en finger, ikke virker. Der er ikke andet at gøre end at acceptere, at det kræver hårdt arbejde. I dette tilfælde betyder det, at du skal svede for at tabe dig. 
 
Med disse klare punkter, så giv dig selv de bedste værktøjer, da det at genvinde din figur kun kræver beslutsomhed, udholdenhed, god ernæring og en god træningsrutine. 
 
De første otte måneder efter fødslen bliver de sværeste, især fordi din krops organer endnu ikke er på plads, og dine hormoner har endnu ikke fundet deres ideelle balance.  

Stofskiftet har ændret sig

Desuden er dit stofskifte langsommere, og du vil helt sikkert føle dig meget træt. Når det er sagt, er alt dette dog ikke en grund til at give op, men det hjælper dig med at forstå dig selv og begynde at genvinde din figur lidt efter lidt. 
 
Der vil muligvis være nogle slappe områder på din krop og du har taget en smule på i vægt. Bare rolig, det sker for os alle og er helt naturligt. Husk, at din hud strækkes for at huse din smukke baby, der nu får dig til at føle dig som en af de heldigste kvinder i denne verden. 

Tag det stille og roligt 

Der er en løsning på disse problemer og alt hvad du ser “som er ude af proportion“, vender tilbage til dets rette sted med tiden, vedholdenhed og gode vaner. 
 
Før du starter, er det meget vigtigt at forstå, at genvinde din figur ikke er et kapløb, så det er godt at starte en rolig træningsrutine. Tålmodighed og udholdenhed vil være dine maksimer, for med tiden, vil du se, at jo mere fysisk aktivitet du laver, desto mere energisk vil du føle dig. Resultatet er utroligt, og det er ligegyldigt, hvor træt du er.

 

træningsrutine-efter-graviditeten
træningsrutine efter graviditeten

At genvinde din figur ved at gå 

Det første du bør gøre når du starter på din rutine er, at spørge din læge, om motion anbefales til dig. I teorien kan enhver kvinde, der har haft en naturlig fødsel, begynde sin fysiske træningsrutine efter den første hvileperiode og dem der har fået kejsersnit, kan begynde omkring 12 uger efter operationen. 
 
I hvileperioden skal du give din krop tid til at komme sig efter en fødsel eller kejsersnit. Du skal begynde at spise godt og drikke rigeligt med vand eller væske. I denne periode skal du forsøge at bevæge dig rundt i huset og ikke kun sidde på sofaen hele tiden. En stillesiddende livsstil er din værste fjende. Hvert trin tæller. 
 
Når din hvileperiode er ovre, skal du begynde at gå. Faktisk er det den bedste træning du kan lave. Prøv at træn udenfor, som i din baghave, da frisk luft er godt for både dig og din baby. Begynd lidt efter lidt men med energi. Du skal gå i et godt tempo. Det handler ikke om at gå, men om at gøre det udfordrende. Du skal svede! 

At-genvinde-din-figur
At genvinde din figur

 

Onlinevejledning kan blive din bedste ven 

Når din praktiserende læge har givet dig tilladelse til at udføre forskellige øvelser, herunder vægtløftning, lav dem! Du kan improvisere med mælkeflasker eller beholdere, som du kan fylde med vand. 
 
Vægtløftning vil øge dit stofskifte. Derudover vil det hjælpe med at sætte alt på plads igen. Den kardiovaskulære træning du får når du går, tager sig af fedtet ved hjælp af en god diæt. Gør en indsats for at løfte vægte, fordi træning med vægte vil øge fedttab og styrke musklerne. 
 
Der er en anden vidunderlig øvelse: planken. Den anbefales kraftigt for at få en flad mave, og du kan endda lave lettere modificerede versioner på dine knæ. Du kan lave side- og frontplanker. Derudover kan du finde adskillige vejledninger på YouTube for at finde ud af, hvordan du laver dem. Det er meget vigtigt, at du ikke laver nogen anden form for crunches, indtil du er seks måneder postpartum. 

Hvilken træningsrutine skal du vælge

 Den bedste træningsrutine der findes, er den, som du selv sammensætter. For så vil den blive tilpasset din smag og dine behov. Du kan opnå en masse ved at gå, løfte vægte og lave mavebøjninger mindst tre gange om ugen. 
 
Lidt efter lidt vil du se, at du kommer ind i en træningsrutine. Og jo mere du træner, jo mere energi får du til at forbedre din figur. Og så kan du stå ansigt til ansigt over for alle de aktiviteter, som dit daglige liv medfører.