Tips til forældre under corona-karantænen

I disse dage, hvor vi er nødt til at blive hjemme mest muligt, er det vigtigt, at familier følger visse råd for at gøre tingene mere tålelige. I denne artikel deler vi nogle nyttige tips til forældre under corona-karantænen. 
 

Vi kan ikke benægte, at vi aldrig havde troet, at sådan noget her ville ske. Men coronavirussen (COVID-19) har skabt en pandemi, der påvirker os alle sammen i hele verden. Derfor er der i disse dage mange forældre, som er nødt til at blive hjemme. Vi giver derfor nogle nyttige tips til disse forældre under corona-karantænen.

Tusindvis af mennesker bliver smittet med coronavirus hver dag, fordi de eller andre ikke tager de nødvendige forholdsregler. Ligeledes er der rigtig mange mennesker, som dør hver eneste dag på grund af virussen. Virussen er dukket op i hele verden, og den er blevet til en stor bekymring, der producerer meget angst, ubehag og ensomhed. 

Folk er begyndt at indse, hvad det er, der virkelig betyder noget i livet, hvilket er to ting: familien og helbredet. Intet kunne være mere vigtigt. Derfor er vi nødt til at være forsigtige hver eneste dag, så vi kan leve længe og nyde et godt liv.

Tips til forældre under corona-karantænen

Råd til forældre under corona-karantænen

Det, der er allermest nødvendigt for forældre under corona-karantænen, er, at sørge for at børnene har en pålidelig rutine. Børn har brug for at vide, at deres dag er organiseret, da det hjælper dem med at opnå et bedre og sundere sind.

 

Rutiner kan være indarbejdet i skemaer, som ældre børn selv kan designe ved hjælp af forældrene. Til yngre børn kan forældrene beskrive daglige rutiner ved hjælp af tegninger, så børnene kan forstå, hvad det er, der skal foregå i løbet af dagen. Børn kan endda også selv lave tegningerne.

Om morgenen bør børn så vidt muligt have en normal rutine, som hvis de stadig skulle i skole. Det vil sige, at de skal lave de lektier, som skolen sender til dem. Derudover skal de have etablerede rutiner, hvad angår morgenmad, frokost, aftensmad, hvile mv.

Tidlig morgenstund

Børn skal spise morgenmad, når de står op. De skal derefter komme i tøjet og børste tænder, som de plejer. Derefter er det tid til at gå i gang med skolearbejdet.

Til yngre børn kan du lave en rutine, som går ud på at læse, lege, male, tegne, danse mv. Det er vigtigt at tilpasse hver rutine efter barnets alder samt deres interesser.

Formiddag og før frokost

Når børnene er færdige med deres skolearbejde, kan de hjælpe til med de huslige pligter, som passer til deres alder og evner. Dette vil sige, at de for eksempel skal rydde op på deres værelse. Hvis det er muligt, kan de også hjælpe deres forældre med at lave frokost og dække bord.

 

Efter frokost

Efter frokost er det en god idé for små børn at sove til middag. Ældre børn, som ikke har behov for en middagslur, kan udnytte denne tid til at lave afslappende aktiviteter. Hvile er vigtigt, når man er hjemme hele dagen. 

Lille pige sover til middag

Tips til forældre under corona-karantænen: Eftermiddagen

Eftermiddagen er et glimrende tidspunkt, hvor man spille spil og lege sammen med familien. Ligeledes kan man dyrke motion i form af aktiviteter, der passer til hvert enkelt familiemedlems evner. Alt, man skal gøre, er at bevæge sig rundt, så man forbrænder kalorier.

Man kan også lave de ting, man som regel ikke har tid til i hverdagen. Tag for eksempel et brætspil frem, ryd op i klædeskabet, rengør køleskabet mv. Husk dog at gøre tingene sammen som en familie.

Før og under aftensmaden

Man bør følge de samme rutiner, som man normalt plejer, før, under og efter aftensmaden. Dette kan inkludere badetid, nattøj, at se en smule fjernsyn mv.

Mens man spiser aftensmad sammen, er det en god idé at reflektere over de ting, der fungerede godt i løbet af dagen, samtidig med at man overvejer, hvad man kan gøre bedre dagen efter. Dette er en god måde til at undgå angst. Man kan også lave en familiedagbog over familiemedlemmernes følelser. 

 

Når man har spist aftensmad, er det tid til at gå i seng. Forældre kan benytte sig af denne tid til at være sammen som et par. Vi er inde i en hård periode lige nu, men det er vigtigt, at man ikke lader de nuværende omstændigheder ødelægge forholdet. Dette er et godt tidspunkt til at reflektere og huske på, at man skal stå sammen.

Vi er alle sammen fælles om dette, og vi er nødt til at gøre vores bedste, så denne krise ikke fortsætter. Husk, at dine følelser og stabilitet er vigtige, da det påvirker dine børns trivsel. Husk ligeledes på, at det er fundamentalt at vide, hvordan man er fleksibel og tilpasser sig nuværende omstændigheder.

  • Columbus, C., Brust, K. B., & Arroliga, A. C. (2020). 2019 novel coronavirus: an emerging global threat. Baylor University Medical Center Proceedings, PG-1-4, 1–4. https://doi.org/10.1080/08998280.2020.1731272
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., Zhang, L., Fan, G., Xu, J., Gu, X., Cheng, Z., Yu, T., Xia, J., Wei, Y., Wu, W., Xie, X., Yin, W., Li, H., Liu, M., … Cao, B. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet, 395(10223), 497–506. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30183-5
  • Chen, H., Guo, J., Wang, C., Luo, F., Yu, X., Zhang, W., Li, J., Zhao, D., Xu, D., Gong, Q., Liao, J., Yang, H., Hou, W., & Zhang, Y. (2020). Clinical characteristics and intrauterine vertical transmission potential of COVID-19 infection in nine pregnant women: a retrospective review of medical records. The Lancet, 395(10226), 809–815. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30360-3
  • Zhu, N., Zhang, D., Wang, W., Li, X., Yang, B., Song, J., Zhao, X., Huang, B., Shi, W., Lu, R., Niu, P., Zhan, F., Ma, X., Wang, D., Xu, W., Wu, G., Gao, G. F., & Tan, W. (2020). A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China, 2019. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/nejmoa2001017