Mødre lider også af udbrændthed

· 24. juli 2018

Vi forstår angsten af at tro på, at du er den eneste, der nogensinde vil på ferie i en weekend, alene, uden ansvar eller tidsplaner. Vi forstår din skyld, din yderste udmattelse og dine tårer. Vi ved, at udbrændthed også påvirker mødre.

Indtil for nylig blev udbrændthed betragtet som en sygdom, der kun var begrænset til arbejdslivet. Dens vigtigste symptomer omfatter fysisk og psykisk stress og træthed, forårsaget af lange arbejdsdage.

Nu kan det også anvendes på familiemiljøet. Specielt gælder det for mødre, både første gangs mødre og dem, der har mere end et barn. Det lyder logisk, ikke?

Den velkendte udbrændthed har en højere forekomst hos arbejdere, der udsættes for fjendtlige miljøer i mange timer hver dag. Vi bør heller ikke glemme det mest udfordrende arbejde, som en person kan påtage sig: opdrage, pleje og tage ansvar for et barn.

Udbrændthed: Spørgsmål og flere spørgsmål

Barn holder mors finger. Måske moderen lider af udbrændthed

Hvilket job er sværere end at dedikere dig selv udelukkende til pleje af dine børn? Er der noget mere stressende end virkeligheden ved at gøre og gøre, og det føles som om du aldrig kan stoppe?

Hvem ville ikke stresse over at vide, at du har 24 timer til at gennemføre en lang liste over opgaver? Er det ikke forfærdeligt at vide, hvor udmattet du er og stadig ikke får en pause? Gør det ikke ondt at føle sig skyldig i nogle gange at opgive alt?

Disse spørgsmål bliver spurgt dagligt af millioner af mødre over hele verden, fordi det at lykkes med at opdrage børn, passe huset, være en kone, og at have en karriere er meget overvældende og påvirker os alle. Så du skal ikke føle dig skyldig hver gang du græder, når du vil i seng og din baby nægter at sove.

Som mødre har vi tendens til at kræve mere af os selv, end vi er i stand til at give. Vores dag begynder tidligt med vores børn. Ved middagstid føler vi, at vi mangler styrke, men vi fortsætter. Om aftenen er vi allerede udmattede; Og når vi endelig lykkes med at få babyen til at sove, har vi lyst til at flygte og føler os skyldige over det.

Hvis vi ikke genkender, at vi har brug for hjælp, eller at udbrændthed kan være slumrende og vi skal komme på arbejde for at overvinde dette problem, vil vi kun gøre lidelsen værre. Fødselsdepression, der sker i løbet af de første måneder af vores barns liv, kan forblive inde i os i lang tid.

Bed om hjælp, når du har brug for det, og vigtigst af alt, brug tid til at tage dig af dig selv.

Sådan ved du, om du er udbrændt

Grædende baby sidder for fødderne af sin mor, der lider af udbrændthed

Ifølge specialisterne er symptomerne på udbrændthed som følger:

  • Ekstrem udmattelse. Det starter når du står op om morgenen. Du vil blive i sengen uden at gøre noget, på grund af de få timer, du kan sove og den ophobede træthed.
  • Mistet appetit. I betragtning af mængden af ​​ting, du skal gøre, ignorerer du de tidspunkter, du skal spise. Eller vælger bare at tage en snack. Du ved, det er en fejl at ikke spise godt, men træthed vinder kampen.
  • Modløshed og uinteresse. Gentagelsen af ​​visse opgaver, som at made babyen, rydde op og skifte bleer sætter dig på autopilot. Du behandler disse opgaver som forpligtelser, der påvirker interessen du viser i ting, du plejede at nyde. Det kan være ting som at lytte til musik, lave en god dessert, gå en tur eller læse en bog. Du føler at det at bruge tid på disse ting, ville være uansvarligt.
  • At være i dårligt humør. Ved ikke at gøre hvad du vil og bare gøre hvad du skal, vil dit gode humør forsvinde. Det vil direkte påvirke dit ægteskab. Du vil gerne distancere dig selv fra din partner, men det forværrer din følelsesmæssige tilstand.
  • Du føler dig skyldig hver gang du vil græde, fordi du ikke kan tage mere, når noget ikke viser sig som forventet. Når du ser dit hus er rodet igen. Når du ikke vil stå ud af sengen. Når du hører dit barn græde ved midnat. Når du opfører dig uinteresseret med din partner. Det ser ud til, at skyld er din nærmeste ven i denne vanskelige tid.

Tal med menneskerne omkring dig og del dine følelser

Hvis du er en mor, der oplever udbrændthed, skal du ikke være bange for at indrømme, at du ikke kan håndtere så meget ansvar alene. Bed om hjælp, når du har brug for det. Og vigtigst af alt, brug tid til at tage dig af dig selv. Hvis du bliver taget hånd om, bliver din familie også.

Tal med din partner og dine nærmeste familiemedlemmer for at fortælle dem, hvordan du føler, og hvilken form for støtte du forventer af dem. Du vil se, at ved at lade dem arbejde sammen med dig, vil du få det bedre. Du vil gå tilbage til at se den vidunderlige og kaotiske verden af ​​moderskab, i et positivt lys.

  • Garcés de Los Fayos Ruiz, Enrique Javier. (1995). Burnout en niños y adolescentes: un nuevo síndrome en psicopatología infantil. : Psicothema, ISSN 0214-9915, Vol. 7, Nº. 1, 1995.
  • Domínguez, C. C. C., Hederich, C., & Sañudo, J. E. P. (2010). El burnout académico: Delimitación del síndrome y factores asociados con su aparici?́. Revista Latinoamericana de Psicologia. http://publicaciones.konradlorenz.edu.co/index.php/rlpsi/article/view/403