Vigtigheden af jern i en babys kost i forhold til dens udvikling

9. august 2018
Betydningen af jern i en babys kost

Jern i en babys kost er meget vigtig, primært fordi det kan forhindre sygdomme som anæmi, som er et af de hyppigste problemer i vækstfasen.

Dette mineral kan ikke mangle i en babys kost, især når det er mellem 0 til 12 måneder gamle.

Ifølge USA’s Institut for Medicin er det tilrådeligt for børn i alderen 6 måneder til 1 år at modtage 11 mg jern hver dag. For børn mellem 12 til 36 måneder gamle anbefales 7 mg dagligt.

For at begynde at tilføje jern til en babys kost, fungerer nogle fødevarer bedre end andre:

Jernrig fødevarer

Fra det øjeblik en baby starter supplerende fodring, skal deres kost være meget rig på jern. Derfor er det vigtigt at tilføje fødevarer, der indeholder dette mineral til deres kost.Baby drikker fra babyflaske

Her er nogle anbefalinger:

  • Det anbefales at undgå mælk med lavt jernindhold, såsom komælk, gedemælk eller sojamælk.
  • Det er tilrådeligt at reducere forbruget af fødevarer, der indeholder jernabsorptionshæmmere eller antinæringsstoffer, såsom fibre, kalcium, oxalater, phytater og fosfater.
  • Det er vigtigt at introducere fødevarer som kød og fisk i form af puré fra 6 måneders alderen.
  • Babyen skal indtage fødevarer, der indeholder C-vitamin, hvilket hjælper med jernabsorption.
  • Det daglige indtag af mælk skal være 500 ml om dagen.
  • Det er godt for babyen at spise vegetabilske puréer, såsom ærter, spinat, broccoli, blomkål og rødbeder.

Jern er et mineral, der er rigt i oksekød, fjerkræ og fisk.

Konsekvenser af mangel på jern i en babys kost

Manglende jern i en babys kost kan have mange konsekvenser, idet anæmi er den mest almindelige. Men ud over denne sygdom kan barnet lide af andre sunhedsmæssige problemer, såsom:

  • Lantent jernmangel: Mangel på jernindskud i kroppen
  • Jernmangelanæmi: Kan forårsage hæmatopoiese
  • Ferropenia: Mangel på plasma eller cirkulerende jernniveauer
  • Skader på centralnervesystemet under udviklingen af det kognitive og psykomotoriske system
  • Påvirker også hukommelses– og læringsfunktioner

      Hver rød blodlegeme indeholder jern i sit hæmoglobin, hvilket er pigmenteret, der transporterer ilt til lungernes væv.

Sådan garanterer du jernindtag

Indarbejdelse af jern i en babys kost, for at undgå jernmangel, skal begynde ved det 4. eller 6. måned af babyens liv ved at indføre fødevarer, der er rige på dette mineral, og som favoriserer dets absorption.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler at sikre forbruget af jern i et barns kost via berigede fødevarer, tilskud og diversificering.

Absorptionen af jern er mere effektiv, når den indtages med ascorbinsyre eller citronsyre.

C-vitamin, der findes i appelsiner og andre frugter, forbedrer absorptionen af dette mineral i en babys kost. Nogle eksperter siger, at visse infusioner og komælk kan hæmme absorptionen af jern.

Modermælk er en fremragende måde at give dette mineral til din baby. Efter amning kan en fortsættelsesformel hjælpe med at give det ekstra jern dit barn har brug for.

Husk, at en beriget fortsættelsesformel kan bidrage til at supplere en balanceret kost.

Mor holder babyflaske mens hun ammer baby

Glem ikke at indtage jern under graviditeten

Indtagelse af jern under graviditeten er også nødvendig. Din krop har brug for dette mineral for at holde immunforsvaret sund og af yderligere grunde, der er beskrevet nedenfor:

  • Blodmængden der cirkulerer i din krop,  stiger under graviditeten, så du har brug for jern til at producere mere hæmoglobin.
  • Du har brug for jern for at nære væksten af moderkagen.
  • Jernmangelanæmi er relateret til for tidlig fødsel og lav fødselsvægt.

Vi skal være meget opmærksomme på, at vores babyer får den rette mængde jern til vækst og udvikling.

Fødevarer er meget vigtige, og manglen på enhver grundlæggende mineral kan forårsage sundhedsmæssige problemer.

I tilfælde af at du har problemer med din babys kost og ernæring, er det vigtigt, at du konsulterer din børnelæge.