5 sovestillinger til gravide kvinder

01 april, 2019
En af de typiske bekymringer er relateret til, hvilke sovestillinger til gravide, der er bedst. 

At være gravid er en af de bedste oplevelser, en kvinde kan have. Men, for førstegangsmødre, er det som regel en tid fyldt med bekymringer. En af de typiske bekymringer er relateret til, hvilke sovestillinger til gravide, der er bedst.

Som babyen vokser inde i livmoderen, bliver timerne af søvn reduceret. Der er usikkerheder omkring, hvilke sovestillinger til gravide, der er passende, så man ikke skader barnet.

I forlængelse af dette, gør kvalme, angst og hedeslag det næsten umuligt for gravide at sove. Derfor, er det nødvendigt at undersøge anbefalingerne for sovestillinger til gravide.

Sovestillinger til gravide kvinder

1. På den venstre side

Medicinske eksperter anbefaler, at gravide kvinder sover på venstre side. Det hjælper på cirkulationen af blod og næringsstoffer til livmoderen og babyen. Det gør det også lettere for nyrerne at komme af med affaldsstoffer.

2. På siden med en pude

Denne stilling, på siden med en pude mellem benene, hjælper med at holde rygraden ret, og man undgår at lægge mere på det ene ben fremfor det andet. Hvis du har en lang pude, er det endnu bedre. På den måde, kan du støtte din mave, og have mere sikkerhed.

3. Halvt siddende

Denne stilling er passende, hvis du har ubehag i maven, eller dårlig fordøjelseEn god pude tilbyder støtte i denne stilling, så man opnår en meget mere komfortabel holdning.

kvinde der ligger og sover

4. Overkrop med hældning

En anden, af de mest komfortable sovestillinger til gravide, er, at have en oprejst overkrop. Det er en af de mest anbefalede sovestillinger til gravide, hvis du har forstoppet næse, en følelse af kvælning eller hedeslag. 

Adskillige puder eller hynder bruges til at give ryggen hældning. Det reducerer svimmelhed, og afslapper kroppen, efter at have opretholdt kroppen i en horisontal stilling i en længere periode.

Som babyen vokser i livmoderen, bliver timerne af søvn reduceret. Hertil, kan man tillægge kvalme og ubehag til usikkerheden omkring, hvilken sovestilling, der er bedst for babyen.

5. Fødderne løftet

I tilfælde af, konstant at lide af kramper, dårlig cirkulation eller hævelser i benene eller anklerne, er den anbefalede sovestilling, at holde fødderne løftet, enten med en pude eller hynder.

Det forebygger, at der opstår åreknuder, følelsesløshed eller kramper

Med denne stilling er det muligt at slappe af i både krop og sind. Det er altid nødvendigt at få nogle timers søvn, for at kunne slappe af i hele kroppen. Ydermere, vil babyen være i stand til at udvikle sig korrekt.

Sovestillinger til gravide, som ikke anbefales

Ligesom der er sovestillinger til gravide, som er helt ideelle for babyen og moren, så er der også sovestillinger, der skal undgås i denne periode. Her er nogle af dem:

1. På ryggen

Dette er den mindst anbefalede, da det giver dårlig fordøjelse og cirkulation. Det skyldes, at vægten fra livmoderen og tarmen falder på ryggen.

Denne stilling kan også forårsage vejrtrækningsproblemer, rygsmerter og hæmoriderOg, mest farligt, kan det også forårsage, at cirkulationen i babyens hjerte reduceres.

2. Ansigtet nedad

Der er ingen risiko ved at sove på maven, i begyndelsen af graviditeten. Dog, når man kommer længere hen, er det tilrådeligt ikke at sove i denne stilling.

Mange gravide kvinder forsøger at bruge denne som deres yndlings-sovestilling under graviditet. Dog, er det muligvis ikke anbefalet, afhængigt af, hvor langt man er i graviditeten. 

Hvis det er meget svært at komme udenom denne stilling, anbefales det at bruge en pude, formet som en donut, eller en stak hynder til at forme et hulrum, så man ikke maser maven.

liggende kvinde der tager sig til hovedet

Anbefalinger til at falde i søvn

At sove godt er en meget vigtig del af graviditeten, ligesom i ethvert andet stadie i livet. Dog, kan det nogle gange være problematisk at sove behageligt. Her er nogle anbefalinger til at opnå dette mål:

  • Spis et let måltid, rigt på aminosyrer, om aftenen. Disse findes i kornprodukter, fisk, mælk, æg og salat.
  • Sov mindst 8 timer om dagen. I henhold til lure, skal de ikke overskride 25 minutter, da længere lure kan forhindre, at du kan falde i søvn om aftenen.
  • Undgå kaffe eller chokolade om eftermiddagen. Lad være med at drikke for meget vand efter aftensmaden, så du undgå at skulle på toilettet for ofte.
  • Tilpas rummet, så det bidrager til søvn. Det skal være ventileret, koldt og fri for støj eller intens lys. Sengetøjet skal være lavet af bomuld eller silke, ligesom nattøjet.
  • Alkohol og cigaretter er skadelige i graviditeten, ikke blot fordi det skader babyen, men også fordi det forhindrer moren i at sove godt.

Andre råd man kan overveje

Det er desuden ikke anbefalet at træne i slutningen af dagen. Grunden til dette er, at kroppen forbliver meget energisk og oprevet efter træning. Det gør det svært at slappe af, og det interfererer med søvncyklussen.

I kontrast til dette, kan det, at praktisere meditering eller yoga, være meget fordelagtigt, når man skal forsøge at afslappe kroppen til at sove. En god pude vil også være en god allieret under graviditet. 

God søvn vil hjælpe med at have en sund graviditet, både for mor og barn. Kun den mest behagelige og afslappende stilling, som hjælper moren med at sove, på en rolig og indbydende måde, bør tilstræbes.