Børn, der går sent i seng, har flere lidelser

22 april, 2019
Lær om de lidelser, der kan forekomme, hvis dit barn går sent i seng, og ikke får tilstrækkeligt med søvn. 

Hvor vigtigt anser du dit barns søvn? Lær om de lidelser, der kan forekomme, hvis dit barn går sent i seng, og ikke får tilstrækkeligt med søvn.

Forholdet mellem mangel på søvn og adskillige sundhedslidelser er klar. Med børn, kan det også skabe dårlige søvnvaner. Læs videre for at lære, hvorfor børn, som går sent i seng, lider af flere lidelser.

Rutine er en essentiel del af søvn, og det er bevist, at børn, der går sent i seng, lider af flere lidelser. Fra en tidlig alder, tilpasser de sig dårlige søvnvaner.

Mangel på søvn påvirker os alle, men i dette stadie af livet, kræver det en anden mængde af tid til at genopbygge energi. Det er ikke det samme for en nyfødt som for en voksen.

Timer af søvn efter alder

Den forskellige mængde af søvn, som kræves ved forskellige alderstrin, er vigtig. Som vi vokser op, går vi fra at sove mellem 14-17 timer til blot 7-8 timer som voksen. I mens børn i skolealderen gennemsnitligt har brug for 10-12 timers søvn.

Naturligvis, vil der være visse tidspunkter, hvor disse behov ændrer sig. Den vigtige ting er, at respektere søvnvaner og mængden af søvn så meget som muligt. 

I henhold til et barns alder, er det estimerede søvnbehov som følger:

  • Nyfødte til 12 måneder: 11-14 timers søvn om dagen anbefales.
  • Op til 5 år: mellem 10 og 13 timers søvn om natten.
  • 5-13 år: mellem 9 og 11 timers søvn om natten.
  • Fra 13-17 år: mellem 8 og 10 timers søvn om natten.
pige sidder og sover ned over en bog på et bord

Hvorfor lider børn, der går sent i seng, af flere lidelser?

Mange lidelser begynder på baggrund af manglende søvn eller dårlige søvnvaner. Når vi tillader, at børn kommer sent i seng, kan vi øge risikoen for følgende tilstande:

  • Søvnløshed: grundet mangel af uddannelse i søvnpleje, internaliserer børn ikke søvnvaner, der fører til kvalitetssøvn. Af denne årsag, fører det, at gå sent i seng, til lettere søvn, hyppigere opvågninger, og derfor, mangel på søvn.
  • Udmattelse i barndommen: det vil gøre et barn mere træt, hvis det fejler i at respektere antallet af søvntimer. Opvågningstiden kan være det samme hver dag på skoledage, og det kan variere i weekender. I begge tilfælde, kan børn ikke opretholde en stabil rutine om dagen og natten, da de ikke har fået nok søvn.
  • Apati: børn der udviser denne lidelse, oplever en tilstand sammenlignelig med depression. De føler ikke, de har lyst til noget, ej heller, viser de interesse i ting. Deres emotionelle tilstand påvirkes af et konstant lavt energiniveau, som gør dem mere isolerede.
  • Angst: mangel på vedvarende søvn kan forårsage humørsvingninger og problemer med angst. Tanker, der skaber angst, vedholdes eller øges af mangel på søvn.

“Kunsten af at slappe af er en del af kunsten at arbejde.”

– John Steinbeck

Råd til sengetid

Så længe et normalt søvnmønster opretholdes, kan et barn, ved særlige lejligheder, tillades at komme sent i seng. Formålet er ikke at etablere et strikt skema uden undtagelser, men nærmere at være fleksibel, når det er passende.

lille dreng der sover med vækkeur ved siden af sig

Dit barn skal vide, hvornår en situation er en undtagelse, og hvornår han eller hun er nødt til at holde sig til det daglige skema. I henhold til råd, der kan hjælpe dig med at vejlede dine børn i hensigtsmæssige søvnvaner, skal du overveje følgende:

Hjælpsomme vaner, så dit barn ikke kommer sent i seng

  • Et stabilt skema: at gå i seng på én tid, og stå op på en anden tid. Du og dit barn kan skabe et skema, der altid er referencerammen.
  • Et afslappende miljø: barnets soveværelse skal være et tempel af hvile. Forsøg at undgående distraherende faktorer, såsom fjernsyn eller videospil. Dit barn har brug for, at værelset er et sted, specielt designet til søvn.
  • Forberedelse på sengetid: før dit barn skal i seng, skal han eller hun befinde sig i en afslappende situation. Undgå for meget stimulering gennem action- og horrorfilm eller videospil. Derfor, skal du opfordre dit barn til at læse eller lytte til afslappende musik.
  • Regulær samtale: alt, der kan være problematisk for dit barn, vil blive hos ham eller hende, når det er sengetid. Derfor, anbefales det, at du taler om alt, der kan være forstyrrende, så dit barn kan være i en afslappende tilstand, når det er tid til at gå i seng.
  • Overvåg ernæringen: det er vigtigt at være opmærksom på det, som dit barn spiser. Nogle fødevarer er stimulerende, hvilket kan interferere med et normalt søvnskema.

Afslutningsvis, er du nødt til at være lige så opmærksom på dit barns søvnrutine, som du er på barnets ernæring eller studier. På den lange bane, vil børn, som går sent i seng, lide af konsekvenserne, i henhold til humør og præstation i daglige aktiviteter.