Hvorfor er det bedre for børn at sove i mørke?

28. oktober 2018

Soverutinen for babyer og børn er altid et dilemma for forældre. Spørgsmålet omkring lys er særligt et vigtigt problem. Dæmpet lys eller mørke? Hvad er den bedste løsning for dit barn, så han får en god nats søvn? Videnskaben har en mening om dette emne. Umiddelbart er det hensigtsmæssigt for børn at sove i mørke.

Nu er spørgsmålet så: hvad er den ideelle sovesituation? Først og fremmest er hovedaktøren ved et barns søvn et hormon kaldet melatonin. Ifølge studier er dette hormon kun produceret, når der er komplet mørke.

Derfor anbefaler forskere, at absolut intet bør forstyrrer børnenes søvn derhjemme. Nogle af faktorerne, der kan have en negativ effekt på børns søvn, er; tændte fjernsyn eller computere, lyset fra digitalure samt lamper.

Forskere i dette emne er urokkelige og insisterer på, at hvis børn skal sove bedre og udvikle sig ordenligt, er der nogle forskellige råd, der er værd at overveje. Noter nøje den efterfølgende information. Ved at implementere disse råd, kan søvnen forbedres for alle i hjemmet.

Grunde til, at dine børn skal sove i mørke

baby der sover med elefantbamse

Ligegyldigt om det er loftslampen eller en lille bordlampe, så er resultatet det samme. Et studie publiceret i tidsskriftet “Nature” viser en sammenhæng mellem lys under søvn med et øget forekomst af myopi. Ved udførelsen af dette studie, var 479 børn undersøgt, og resultaterne var tydelige.

Hypotesen i studiet var, at øjnene stadig er under udvikling de første år af livet, og er derfor mere sårbare overfor lys. En anden rapport indikerer også, at denne faktor endda kan ældre en babys cirkadiske rytme.

På den anden side, mener forskere, at ved at sove i mørke, producerer deres kroppe større mængder af melatonin. Dette hormon er ansvarlig for at bibeholde en søvncyklus. Når et barn ikke producerer nok melatonin, fører dette til søvnforstyrrelser.

Soverutiner, der får børn til at sove i mørke

baby der sover med arm over hovedet

En af de bedste måder til at få dit barn til at hvile på den bedst mulige måde på, er at etablere en søvnrutine. Hvordan gøres dette så? Det er meget simpelt. Hav en rutine hver aften med nogle simple trin, der skaber et mønster, så de opfatter, at det snart er tid til at sove.

Noter dig ved de kommende råd, så du garanterer dit barn en god nats søvn. På denne måde vil du ikke blot dele flere skønne øjeblikke med dit barn, du vil også nyde bedre morgener.

Gode råd

  • Badetid. Forbered et varmt og afslappende bad til dem, før de skal til at sove.
  • Hav styr på gardinerne. Vær sikker på, at alle gardinerne i rummet, hvor barnet sover, er lukket til, så intet kan forstyrre deres søvn.
  • Tøjdyr. De bedste allierede du kan få, når du skal hjælpe dit barn med at sove, er tøjdyr. Vi har alle sammen haft en favorit bamse eller et tæppe.
  • Fortæl en god historie eller afspil noget afslappende musik. Dette er dit trumfkort, som du altid bør gøre brug af. Intet er mere beroligende for dine børn, end at de hører din stemme. Vær forfatter til historier, der tiltaler dem, og fortæl det til dem i et rart toneleje. Du kan også afspille noget afslappende, instrumentalt musik for at skabe ro hos den lille.

“Der er intet mere afslappende for babyen, end stemmen fra sin egen mor” – ukendt forfatter

  • Varm mælk. Dette kan også hjælpe dit barn med at få en god nats søvn. Du kan give dem det efter badet. Hvis du har en baby, der bliver ammet, hvad er så bedre end brystmælk?
  • Komfortabelt tøj. Du bør undgå tøj, der er for let eller for varmt. “Smart” sengetøj kan være ubehageligt for børn. I så fald er det bedre at indføre “hold det simpelt”-reglen.

Ved at følge disse simple råd, vil du være i stand til at hjælpe dit barn med at sove i mørke. Dette vil også promovere barnets sundhed. For at implementere alle disse råd, vil du være nødt til at gøre brug af masser af kærlighed, ømhed og vigtigst tålmodighed.

Når alt kommer til alt, er intet mere vigtigt, end at dit barn kan have dejlige drømme, og være i stand til at sove som en lille engel.