Idéer til hurtig aftensmad

21 februar, 2019
Her er 5 opskrifter på hurtig aftensmad, der er nemme at lave derhjemme. 

Sund mad bidrager med mange fordele til din krop. Dog, har forældre ikke altid tid til at forberede omstændige måltider til familien. Her er 5 opskrifter på hurtig aftensmad, der er nemme at lave derhjemme.

Før at fødevarer er gode for din krop, er de nødt til at være næringsrige, sunde og lette. Morgenmad tillægges som regel mest opmærksomhed, selvom alle måltider er vigtige, når det handler om at opretholde en sund livsstil.

Mange forældre har ikke tid til at lave mad. At have et par muligheder ved hånden til at lave hurtig aftensmad, vil hjælpe dig på travle dage, når du simpelthen ikke har tid.

Børn vokser konstant, og de bruger en masse energi i løbet af dagen. En næringsrig aftensmad vil hjælpe med at erstatte denne energi. Det vil også gøre det muligt for dem at hvile bedre, i slutningen af dagen.

Aftensmad bør være let, særligt for de små, der går i seng lige efter de har spist. I denne artikel, vil vi dele nogle få idéer til hurtig aftensmad for hele familien.

5 idéer til hurtig aftensmad, der kan forberedes på rekordtid

1. Fyldte tomater

Afhængig af din smag, kan du fylde dem med tun, kylling, kød, couscous og endda ris. 

Foruden at være simple at forberede, indeholder dette måltid mange essentielle næringsstoffer, såsom vitamin Csom hjælper med vækst og reparation af væv.

Det er også et sjovt måltid, fordi det er sammensat af intense farver (de røde tomater), som fanger børnenes opmærksomhed.

fyldte tomater på et stykke bræt

2. Caprese salat

Denne simple ret har et miks af fantastiske smage, som dit barn vil elske.

For at tilberede den, skal du bruge 2 tomater, 2 kugler mozzarellaost, basilikumblade, olivenolie og salt. 

  • Det første trin er, at vaske og skære tomaterne i tynde skiver. Derefter, skal du gøre det samme med mozzarellaen.
  • Sammenlæg tomatskiverne og mozzarellaskiverne på toppen af hinanden.
  • Dernæst, skal du vaske basilikumbladene, og tilføre en smule salt og olivenolie. 
  • Tilfør denne blanding på toppen af tomatskiverne og mozzarellaosten.

3. Kroketter med tun og grøntsager

Mange børn kan ikke lide fisk. Derfor, er den bedste måde, hvorpå du kan inkludere det i deres kost, at servere det forskelligt. 

Tun indeholder fedtsyrer og omega 3, som begge er vigtige for at opretholde et sundt hjerte og sunde blodårer.

Du kan akkompagnere denne ret med kogte grøntsager. Deres kontrast vil med sikkerhed fange dit barns opmærksomhed.

4. Blomkål

For at forberede denne ret, skal du bruge et lille blomkål, 2 æg, mel og salt.

  • Kog blomkålet i en gryde med vand og salt i 30 minutter. Før du fjerner det, skal du prikke i det med en gaffel, så du er sikker på, at det er mørt.
  • Dernæst, skal du tage blomkålet op, skære det ud, og dække hver af buketterne med mel.
  • Slå et æg ud i en skål, tilføj salt, og dyp blomkålsbuketterne i denne blanding. 
  • Slutteligt, skal du hælde lidt olie på en stegepande, og stege buketterne, indtil de er helt færdige.

Denne ret er klar, når blomkålsbuketterne bliver gyldne. De kan placeres på en tallerken, så den overskydende olie kan dryppe af. Denne opskrift er rig på fiber, og indeholder meget lidt fedt. 

5. Yoghurt med frugt

Børn vil helt sikkert hellere spise dessert, end salater og grøntsager. Derfor, er det ideelt at kombinere dem begge. Denne mulighed er god, når man skal forberede hurtig aftensmad. 

yoghurt med frugt og granola

For at tilberede denne opskrift, skal du bruge græsk yoghurt, 50 g brombær, 50 g hindbær, 100 g jordbær, 50 g valnødder og 75 g sukker.

  • Først, skal du røre i yoghurten med en ske, og dele den ud i kopper.
  • Efterfølgende, skal du opvarme 400 ml vand. Tilføj jordbærrene, brombærrene og hindbærrene, når det begynder at koge.
  • Tilføj langsomt sukkeret, og rør rundt, indtil det former en marmelade. 
  • Placer marmeladen på yoghurten, og dekorer den, som du ønsker.
  • Tip: hvis du ikke har græsk yoghurt, kan du bruge natural yoghurt, der ikke indeholder sukker og mælk.

Disse opskrifter er ideelle til at forberede en hurtig aftensmad, der også er sunde. De bidrager med rigelige mængder af næringsstoffer, og er meget nemme at forberede.

Når du forbereder aftensmad, skal du have med i dine overvejelser, hvad der ellers er blevet spist i løbet af dagen. På den måde, vil du være i stand til at forberede mad, der indeholder de nødvendige næringsstoffer.

Det anbefales, at du undgår at bruge for meget olie, da det kan gøre det sværere for de små at falde i søvn

  • Costa Rodrigues J., Pinho O., Monteiro PRR., Can lycopene be considered an effective protection against cardiovascular disease? Food Chem, 2018. 245: 1148-1153.
  • Hijova E., Bertkova I., Stofilova J., Dietary fibre as prebiotics in nutrition. Cent Eur J Public Health, 2019. 27 (3): 251-255.