Sunde fødevarer i børns måltid som kan forhindre anæmi

Sunde fødevarer i børns måltid som kan forhindre anæmi
 

Der er flere fødevarer, du kan inkludere i dine børns måltid for at forhindre anæmi.

Anæmi forekommer normalt på grund af mangel på hæmoglobin, hvilket er et molekyle, som er ansvarlig for transport af ilt i blodet.

Manglende næringsstoffer eller hæmoblobin i dine børns kost kan få dem til at blive syge. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvad du skal gøre i disse tilfælde.

Symptomer på anæmi

Her er en liste over de almindelige symptomer på anæmi. Hvis dine børn viser et af disse tegn, er det bedst du besøger din læge.

  • Begynder at virke irritabelt
  • Har svært ved at trække vejret
  • Spiser mindre mad end før
  • Føler sig svag eller træt hele tiden
  • Tungen er øm
  • Har hovedpine eller svimmelhed
  • Mere alvorlig anæmi kan forekomme i form af: Skøre negle, blålige eller blege.

Anæmi kan også skyldes mangel på vitamin B12 eller folsyre.

Fødevarer til at forhindre anæmi

Der er flere fødevarer til forebyggelse af anæmi. Her forklarer vi i detaljer, hvilke du bør inkludere i dine børns kost.

 

Frugter

Frugter er en af de mest gavnlige fødevarer til børns sundhed. Æbler og tomater er rige på jern, så de er ideelle til forebyggelse af anæmi.

Andre jernrige fødevarer omfatter blommer, bananer, citroner, vindruer, appelsiner, figner, gulerødder og rosiner. Det er meget bedre, hvis de forbruges i store mængder.

Honning

Honning er en potent kilde til jern, kobber og mangan. Denne kombination hjælper med syntesen af hæmoglobin, hvilket gør honning til et kraftfuldt våben mod anæmi.

Du kan integrere det i dit barns snack eller give det til dem til morgenmad.

Pige som drikker mælk.

Kød

Lam, oksekød og andre typer rødt kød er rige på jern. De indeholder også hæmjern, som hurtigt absorberes af kroppens celler.

Oksekødslever indeholder mere end 600% af det daglige krav til dette mineral. Kød er også en kilde til vitamin B12.

Fisk og skaldyr

Fisk er en vidunderlig næring til at forhindre anæmi, fordi den indeholder en stor mængde jern.

Nogle af de mest populære fedtholdige fisk som laks og tun og skaldyr såsom muslinger og østers, er rige kilder til dette mineral.

Æg

 

Æg er en rig kilde til protein og indeholder en stor mængde antioxidanter, som hjælper kroppen med at fylde vitaminer op.

Et stort æg indeholder 1 mg jern, så at spise æg dagligt hjælper med at forhindre begyndelsen af anæmi.

Grøntsager

Grøntsager såsom spinat, salat, broccoli, selleri, rødbeder og grønkål har en masse jernindhold, der hjælper med at øge energi.

Derudover indeholder grøntsager vitamin B12, folsyre og andre næringsstoffer, der hjælper kroppen med at komme sig hurtigt over anæmi.

Grøntsager kan forhindre anæmi.

Bælgfrugter og nødder

Linser, kikærter, bønner og sojabønner kan ikke mangle i et barns kost, især hvis de viser symptomer på anæmi.

Andre fødevarer, de ikke kan gå glip af, er hele korn, tørrede dadler, jordnødder, valnødder og mandler, fordi de er grundlæggende i bekæmpelsen eller forebyggelsen af denne sygdom.

Havre

Ca. 100 g havregryn indeholder 4,7 mg jern, hvilket overstiger den mængde, der findes i kød (3 mg). En kop har 60% af det daglige krav til dette mineral.

Røde rødbeder

Røde rødbeder er også ideelle til bekæmpelse af anæmi. Beder er højt i jern, C-vitamin, B-vitamin, calcium og folater, som giver dem stor anti-anæmisk virkning.

 

Beder stimulerer også produktionen af blodlegemer i knoglemarven.

Korrekt ernæring og integrationen af disse fødevarer i dine børns kost vil forhindre dem i at lide anæmi og andre sygdomme.

Hvis dit barn allerede lider af anæmi og udvikler komplikationer, er det vigtigt at konsultere din børnelæge for en evaluering og at lære, hvad man skal gøre næste gang.

 

 

  • Vieth J., Lane DR., Anemia. Hematol Oncol Clin North Am, 2017. 31 (6): 1045-1060.
  • Wang M., Iron deficiency and other types of anemia in infants and children. Am Fam Physician, 2016. 93 (4): 270-8.