Måder til at forbedre dit barns koncentrationsevne

22 april, 2019
Måder til at forbedre dit barns koncentrationsevne

Hvis du bemærker, at dit barn let bliver distraheret, anbefaler vi at prøve nogle af de følgende forslag for at forbedre hans eller hendes koncentrationsevne. Mange af disse tips er ret enkle og vil endda være sjovt for din lille. Opdag dem i dagens artikel.

I denne tidsalder foretager de små mange aktiviteter på én gang. Denne overbelastning af distraktioner kan i høj grad påvirke deres opmærksomhedsspænding. Derfor har vi udarbejdet en liste over vigtige strategier til at forbedre dit barns koncentrationsevne.

Hovedårsagen til at børn har svært ved at koncentrere sig er, at deres hjerner fungerer anderledes end voksnes hjerner. Når opgaven ved hånden ikke er sjov, kommer de til at kede sig. Som følge heraf henleder de deres opmærksomhed på noget mere interessant.

Koncentration er som en muskel der kræver daglig motion. Det er rigtigt, at nogle børn er født med større evne til at være opmærksom end andre. Men det er vigtigt at vide, at alle børn kan styrke deres kapacitet, hvis de bruger de rigtige strategier.

At hjælpe de små med at forbedre deres evner vil uden tvivl give dem mulighed for at udvikle selvdisciplin og effektiv fokus i en tidlig alder.

På den anden side, at være i stand til at være opmærksom og forblive fokuseret på opgaven, er noget børn kan drage fordel af resten af livet … ikke kun i folkeskolen og i gymnasiet, men også på universitetet og i hele deres professionelle karriere.

Måder til at forbedre et barns koncentrationsevne

Hvis du vil forbedre dit barns koncentrationsevne, kan følgende forslag være nyttige. Så tag noter!

1. Spiser sunde fødevarer og holder sig godt hydreret

Den første anbefaling er, at du inkluderer sunde fødevarer i dit barns kost. En sund kost er vigtig i løbet dette udviklingsstadie og er direkte forbundet med børns evne til at fokusere.

Korrekt ernæring påvirker energi og koncentrationsniveauer samt den samlede helbred og kropsvægt.

I denne forstand bør du sørge for, at dit barn spiser en afbalanceret kost. Dette indebærer også fødevarer fra de fire store fødevaregrupper. Ved at gøre det vil du øge hjernens udvikling, hvilket igen bidrager til forbedret koncentrationsevne.

Samtidigt er det også vigtigt at drikke nok vand hvilket er vigtigt for hjernen. Dehydrering har en klar negativ indvirkning på barnets evne til at fokusere.

Skoledreng er distraheret

2. At få nok hvile

Dette er en ubestridelig kendsgerning: Børn er mere i stand til at fokusere, når de har haft en god nats søvn. Desuden genopfrisker søvn og en lur sindet og øger koncentrationsevnen.

En lur på ca. 20 minutter, det være sig efter skole eller om eftermiddagen, er ideel til at forbedre koncentrationsevnen.

Det er også vigtigt at etablere en rimelig sengetid fra en tidlig alder. Dette hjælper dem med at tilpasse sig en regelmæssig rutine og hvile korrekt under bestemte tidspunkter.

“Når vi er fokuserede på det vi ønsker, begynder tingene at falde perfekt på plads”

-Paulo Coelho-

3. Etablere kortsigtede mål

Som forælder er det vigtigt at fastlægge kortsigtede mål for at forbedre dit barns koncentrationsevne. Vi anbefaler dig at fastsætte en tidsbegrænsning for at udføre en opgave.

Dette kan være praktisk med hensyn til husstandsopgaver, lektier og at studere. For eksempel, anmod om at dit barn lærer en vis mængde sider inden for de næste 20 minutter.

Når dette er sagt, husk at bare fordi nogle børn blomstrer med kortsigtede mål, betyder det ikke at andre børn også gør. Nogle børn kan føle sig pressede og blive ængstelige, så de rent faktisk taber fokus.

4. Tillader tid til distraktioner

Husk, børn er børn, og de har brug for tid til at slappe af og have det sjovt. Giv dine børn tid til distraktion. Dette vil give dem mulighed for at forbrænde energi, når de er færdige med en opgave. Det vil også hjælpe dem med at fokusere bedre på den næste opgave.

Målet er, at dit barn skal kunne fokusere så meget som muligt. For at det kan ske, er det godt at lade dit barn have det sjovt ved at lave noget underholdende på forhånd.

Men når det er tid til at begynde at arbejde, bør du undgå enhver distraktion, herunder fjernsyn, musik osv.

Forbedre børns koncentrationsevne

5. Motion forbedrer koncentrationsevne

Det sidste forslag, vi gerne vil dele med dig i dag, er at dit barn skal deltage i sport. Fysisk aktivitet hjælper med at holde hjernen iltet og i form.

Enhver form for træning vil øge dit barns hjerterytme. Dette øger igen blodgennemstrømningen og gør hukommelsen skarpere.

Mindst 30 minutters motion pr. dag er meget positivt for dit barn. Dette kan betyde at løbe, svømme, danse, cykle osv.

Alle disse aktiviteter er gavnlige for hjernens sundhed og kognition og hjælper med at øge hippucampussens størrelse. Hippocampus tjener det formål at katalysere langvarig hukommelse i hjernen.

Som med enhver anden evne kan koncentrationsevnen forbedres. Hemmeligheden er at være konsekvent og sætte ovenstående teknikker i praksis. Hvad venter på for at komme i gang?

  • Joe L. Frost, Sue Clark Wortham and Robert Stuart Reifel. (2001). Play and child development. Merrill, Prentice Hall.
  • Duncan, G. J., & Magnuson, K. (2011). The nature and impact of early achievement skills, attention skills, and behavior problems. Whither opportunity, 47-70.
  • Ericsson, I. (2008). Motor skills, attention and academic achievements. An intervention study in school years 1–3. British Educational Research Journal, 34(3), 301-313.
  • Jensen, E. (2009). Teaching with poverty in mind: What being poor does to kids’ brains and what schools can do about it. ASCD.
  • Cadavid Castro, Martha Alicia. (2009). “Inteligencia, alimentación y nutrición en la niñez: revisión.” Perspect. nutr. hum 11.2 (2009): 187-201.
  • Martin, A., Booth, J. N., Laird, Y., Sproule, J., Reilly, J. J., & Saunders, D. H. (2018). Physical activity, diet and other behavioural interventions for improving cognition and school achievement in children and adolescents with obesity or overweight. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 3(3), CD009728. https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD009728.pub3/abstract?cookiesEnabled