Graviditet Nummer To: Vær Opmærksom På Disse Ting

· 4. september 2018

Hver graviditet er anderledes, dette gælder også graviditet nummer to, men vi bruger som regel ubevidst den første som reference. Afhængigt at oplevelsen, bør vi forsøge at udtrække det positive på en sådan måde, at graviditet nummer to udvikler sig sikkert, og din baby bliver født sund og rask.

Hvis den første graviditet er normal, så føler vi os højst sandsynligt mere trygge og rolige under graviditet nummer to. Dette betyder dog ikke, at vi skal forsømme vores personlige velvære.

Ligesom under den første graviditet skal vi motionere, spise sundt, drikke rigeligt med væske og sove godt, så vores baby fødes sund og rask til tiden.

Graviditet nummer to kan forårsage meget træthed – især hvis dit første barn stadig er lille. Vi er nødt til at bevare en balance, der giver os mulighed for at have styr på det hele inden babyens ankomst, uden at forsømme vores babys positive integrerering med resten af familien.

Derfor skal du ikke stresse under graviditet nummer to

Hvis din første graviditet var kompliceret eller traumatisk, kan du føle dig angst. Men det er positivt for det ufødtes barn udvikling, hvis du forholder dig roligt.

Stress kan forårsage søvnløshed. En angsttilstand, der kan få folk til at spise det forkerte mad og føre til akut depression.

Stress kan også sætte gang i en for tidlig fødsel og true vores helbred. Så jo mere balancerede vi er, des større er chancen for, at vi kan opnå en problemfri fødsel.

gravid kvinde sidder og mediterer

Følelsesmæssig kontrol

Hvis du havde problemer under den første fødsel, er det normalt, og næsten uundgåeligt, at du vil føle dig angst og bekymret under graviditet nummer to. Derfor rådes det, at du søger lægehjælp og psykologisk hjælp.

Hvis du ikke gør noget ved det, kan det blot forlænge din angst. Hvis du har spørgsmål til, hvad du skal gøre, kan du spørge en ven eller et familiemedlem til råds. Dette kan motivere dig til at bede om professionel hjælp.

Professionel hjælp vil give dig redskaber og anbefalinger, som du kan følge for at få ro i sindet både før, under og efter fødslen.

Implementeringen af disse råd og anbefalinger fra en professionel vil sikre, at du bevarer ro i sindet, og du opnår harmoni i dit familiemiljø.

babytøj- og sko hænger til tørre

Forberedelse til fødslen

Det føles generelt som om, at graviditet nummer to er hurtigt overstået. Derfor er vi nødt til at være forsigtige og forberede os, ligesom vi gjorde med vores første baby.

Nøglen til ikke at blive stresset i sidste øjeblik af ting, som vi måske har brug for, og som ikke var planlagt i tide, er at skrive en liste, så vi ikke overser detaljerne.

Hvis du udfører en daglig aktivitet, der er relateret til din babys ankomst, vil det garantere, at du har det hele klar til fødslen. Hvis der ikke nogle opgaver, der venter, så kan prænatal stimulering være en vigtig opgave, der giver babyen utallige fordele.

Abdominal vækst under graviditet nummer to sker hurtigt og er mere bemærkelsesværdig; kvalme kan være mindre hyppigt og chancen for at lide af en smule ufrivillig vandladning stiger. 

Prænatal sundhed

Smerte i bækkenbunden er mulig under den første graviditet. Smerten kan øges under graviditet nummer to, så det er meget vigtigt at være opmærksom på vores kropsholdning. Dette gælder især under de sidste par måneder af graviditeten.

Hvis du har haft medicinske problemer under din første graviditet, og du nu bliver behandlet af en ny læge, så skal du sørge for at give dem alle oplysningerne fra din første graviditet. Dette er for at tage alle mulige forbehold og undgå problemer. 

Selvom du tvivler på muligheden for at have præeklampsi, så skal du sørge for, at du går til alle dine lægebesøg, så du kan få tjekket dit blodtryk. Det kan være nødvendigt at tage urinprøver, og vær opmærksom på enhver form for ubehag såsom hovedpine eller smerte under ribbenene.

Hvis du oplever nogle problemer, skal du sørge for at informere din fødselslæge. På denne måde kan du få vejledning med henblik på, hvilken medicin du skal tage.