Smerter i lænden hos børn og unge

Lændesmerter er et af de mest almindelige symptomer blandt voksne, men det er også almindeligt blandt børn og unge. Her fortæller vi dig alt, hvad du bør vide, hvis dit barn har ondt i lænden, og hvordan man kan hjælpe dem derhjemme.
Smerter i lænden hos børn og unge

Sidste ændring: 15 august, 2021

Smerter i lænden kaldes også lumbago. Det er mere almindeligt hos unge end hos børn, selvom det i voksenlivet er mere og mere hyppigt. Det er et symptom, som mange kliniske billeder og sygdomme i alle aldre har til fælles. Hvis vi henviser til anatomi, er lænden en overgangszone, der understøtter en stor del af kroppens vægt.

Små børn lider mindst af smerter i lænden. Forekomsten stiger imidlertid med alderen. Efterhånden som unge nærmer sig voksenalderen, opstår der hyppigere smerter i lænden.

Årsager til smerter i lænden hos børn og unge

Arbejdsaktiviteter, daglig stress og mangel på sunde vaner er normalt de mest almindelige årsager til smerter i lænden hos voksne. Men når det kommer til børn og unge, har det mere at gøre med medfødte, traumatologiske lidelser eller er sekundære til nogle direkte eller indirekte traumer.

Derudover er der andre almindelige årsager til lændesmerter, såsom følgende:

En ung pige, der oplever smerter i lænden

  • Overdreven indsats: I disse tilfælde er der ingen større skade. De forbedres normalt spontant, selvom de nogle gange kræver konservativ behandling med fysioterapi.
  • Pubertet: Nogle teorier taler om forholdet mellem pubertetens begyndelse og smerter i lænden, hvilket demonstrerer indflydelsen af hormonelle ændringer i denne del af kroppen.
  • Skolegang: Skoletasker med en belastning, der overstiger 10% af elevens kropsvægt, er en vigtig risikofaktor for smerter i lænden.
  • Mangel på fysisk pleje: Mangel på fysisk aktivitet samt overdreven træning og giftige vaner, såsom rygning, kan udløse lændesmerter.
  • Kropsholdning: Den måde, et barn sidder på i skolen, er en anden meget vigtig faktor, da det er en kropsholdning, de opretholder i lange perioder i løbet af skoleårene. Derfor er det at sidde forkert virkelig en risikofaktor for børns og unges sundhed.
  • Følelsesmæssige faktorer: Dette er f.eks. tilfældet med stress eller depression. Kroppen udtrykker følelsesmæssige situationer gennem kropsholdninger, som kan udløse smerter i lænden.

Hvordan forhindres smerter i lænden?

Forebyggelsen af lændesmerter involverer forskellige områder, hvor sunde spisevaner er blandt de første, vi bør overveje. Påpasselig fysisk aktivitet, herunder styrketræning af maven for at beskytte rygsøjlen, er også vigtigt.

Forældre bør lære om god kropsholdning, og derefter bør de lære deres børn om det. På den måde udfører de dagligdagens aktiviteter og arbejdsstillinger på en sund måde.

Der er flere og flere forebyggende programmer inden for uddannelse, der forbedrer børns og unges kropsbevidsthed. Disse omfatter teoretisk information og fysiske øvelser, der forbedrer elevernes helbred på kort og lang sigt. Lærere koordinerer disse programmer i samarbejde med sundhedspersonale.

Behandling af smerter i lænden hos børn og unge

Som med ethvert sundhedsproblem afhænger behandlingen af årsagen og den kliniske tilstand for hver patient. Under alle omstændigheder kan vi stort set beskrive den konservative behandling, der udføres gennem fysioterapi til behandling af lændesmerter hos børn og unge.

Pædiatrisk fysioterapi omfatter uddannelse om egen krop og forebyggende foranstaltninger, såsom en ordentlig kropsholdning. Derudover bruger det fysiske midler, såsom elektroanalgesi, til at reducere lokale smerter.

Det involverer også manuelle teknikker, som udover at påvirke reduceringen af smerter også arbejder på årsagen, der giver smerter i lænden. Dette ledsages af terapeutiske øvelser. Nogle af dem udføres under behandlinger, og andre bliver udført hjemme.

Det er vigtigt, at omsorgspersoner ledsager barnet eller den unge, både under behandlingen og i de aktiviteter, der laves i hjemmet. Fysisk og følelsesmæssig støtte hjælper behandlingen med at blive mere effektiv og bedre accepteret. Det samme gør opmuntring til rekreativ fysisk aktivitet som en anden vane i det daglige liv.

En pige ved skrivebord tager sig til lænden

Hvad kan jeg gøre derhjemme, hvis mit barn har ondt i lænden?

Efter at have rådført sig med børnelægen og udelukket alvorlige smerter i lænden, kan du hjælpe dit barn derhjemme. Barnet eller den unge kan ligge på maven med en pude under bækkenet. Brug en æterisk olie eller en blid creme som et smæremiddel, og massér så lænden.

Massage skal udføres med hele hånden i kontakt med barnets hud, og undgå at trykke på de områder, hvor knoglerne er mere fremtrædende, såsom rygsøjlen. Målet er at “ælte” det muskuløse område med skiftende bevægelser mellem den ene hånd og den anden.

Massage kan også suppleres med anvendelse af lokal varme med varme eller moderat varme omslag. Du skal dog huske på, at disse tips ikke erstatter behandlingen udført af en professionel.

Det er vigtigt, at forældrene kender vigtigheden af forebyggelse i udviklingsstadierne, hvor kroppen vokser hurtigt. Og det er meget let at indarbejde vaner, både sunde og usunde. Så uddannelse og observation derhjemme kan virkelig gøre en forskel.

Hvis dit barn lider af smerter i lænden, bør der derfor først kontaktes en læge. Børnelægen afgør, om medicinsk behandling med smertestillende midler er nødvendig, eller om den skal suppleres med fysioterapi.

Hvis det er lændesmerter, der er milde og uden skader eller andre komplikationer, kan du hjælpe dit barn derhjemme med blid massage.

Det kan interessere dig ...
De bedste sportsgrene til at passe på børns ryg
Børnenes VerdenLæs den på Børnenes Verden
De bedste sportsgrene til at passe på børns ryg

At finde en passende sport til dit barn afhænger af flere faktorer. I dag vil vi tale om de bedste sportsgrene til at passe på børns ryg.