Mulige typer motion under graviditet

Hvilken slags motion kan du lave, hvis du er gravid? Øvelser som at gå, svømme eller dyrke yoga er ikke blot mulige under graviditeten, men anbefales på det kraftigste.
Mulige typer motion under graviditet

Sidste ændring: 05 august, 2021

Det har mange fordele i alle livsfaser at dyrke motion, så længe det gøres under hensyntagen til forholdene i hver situation. Og motion er ikke mindre vigtigt under graviditeten. Hvilken slags motion under graviditet anbefales?

Faktum er, at der er mange former for træning, du kan udføre, hvis du er gravid. Det er selvfølgelig, så længe din læge ikke siger noget andet.

Så i tilfælde af motion under graviditet er det vigtigt at huske på, at fordelene ikke kun er for moderen. De også for barnet! Fordelene er derudover både på kort, mellem og lang sigt.

Motion under graviditet

Ifølge den anden udgave af CDC’s retningslinjer for fysisk aktivitet, bør gravide få mindst 150 minutters fysisk aktivitet ved moderat intensitet om ugen, helst fordelt over ugen. Derudover kan kvinder, der allerede deltager i højintensiv aerob fysisk aktivitet, fortsætte med at gøre det under og efter graviditeten.

Vi må dog ikke glemme, at alt dette skal være under opsyn af en læge, da der er risikosituationer, som kræver en vis grad af hvile, eller hvor træning er helt utilrådelig.

En gravid kvinde på tur med sin partner og ældre søn

Hvilken slags motion kan jeg dyrke, hvis jeg er gravid?

Husk, at mange former for motion er mulige, hvis du er gravid. En god metode til at vide, hvilken type træning eller sport du bør undgå, er ved at anvende en simpel regel: Gravide bør undgå enhver fysisk aktivitet, der medfører risiko for fald, slag eller sammenstød.

Desuden vil lægen i langt de fleste tilfælde anbefale at undgå øvelser, der involverer belastning af led (undtagen i nogle tilfælde og under visse omstændigheder).

Her er de mest anbefalede motionsformer, du kan udføre, hvis du er gravid.

Svømning, den bedste type motion under graviditet

Svømning er normalt en meget fordelagtig type motion under graviditet. Det er, fordi du vejer mindre i vandet, så du vil føle dig lettere og mere smidig. Derudover hjælper vandets temperatur med at reducere hævelse i benene og aktivere blodomløbet.

Under alle omstændigheder bør du tage nogle forholdsregler, både i og ude af vandet. For eksempel er det vigtigt altid at svømme med en støtte efter behov (kanten på bassinet eller et korkbræt). Du skal også vide, at der er en livredder, der er opmærksom. Ude af vandet skal du passe på ikke at glide, både ved bassinet og i omklædningsrummene.

Hvis du ikke har svømmet før, er det tilrådeligt at lede efter et svømmehold for gravide eller om nødvendigt en gruppe ledet af en professionel med de nødvendige færdigheder til at foretage de nødvendige tilpasninger på hvert trin af graviditeten.

Gåtur

Gang er en af de øvelser, som kvinder bør udføre dagligt under graviditeten. Med mindre lægen indikerer hvile, kan du faktisk gå indtil den sidste dag, før dit barns fødsel.

Vi må nævne, at det er at foretrække at gå på gaden eller på landet i stedet for på et løbebånd, især efterhånden som graviditeten skrider frem. Det er, fordi at gå på et løbebånd medfører visse risici, der ikke er til stede når man går udendørs.

Det er muligt at gå på et løbebånd, men uden at ignorere de problemer, der kan opstå i tilfælde af utilsigtet acceleration eller tab af balance.

Crosstrainer

En meget mere sikker mulighed for gravide, der ønsker at dyrke indendørs træning, er en crosstrainer. Forskellen er, at den ikke bevæger sig af sig selv, mens løbebåndet gør det. Derudover har den den fordel, at den også træner overkroppen, samtidig med at den giver støtte til hænderne.

En gravid kvinde på en crosstrainer

Under alle omstændigheder skal du være meget forsigtig med at komme af og på maskinen. Så tøv ikke med at bede om hjælp, især når du bemærker, at din mave begynder at se stor ud. Og hvis du ikke kan se dine fødder, når du kigger ned, så tøv ikke et øjeblik.

Yoga

Yoga er en anden form for træning, der vil være nyttig under graviditeten, men med ændringer, især hvis du aldrig har dyrket det før. Der er yogaprogrammer tilpasset hvert trin i graviditeten. De fokuserer på at opmuntre til udstrækning, mentalt fokus og koncentreret vejrtrækning.

Husk under alle omstændigheder, at visse balancepositioner kan medføre en betydelig risiko. Selvom du har lavet dem før, skal du være opmærksom på, at dit tyngdepunkt ændres sammen med din krop, når maven bliver større.

Det kan interessere dig ...
Flad Mave Efter Fødslen: Sådan Får Du Den
Børnenes VerdenLæs den på Børnenes Verden
Flad Mave Efter Fødslen: Sådan Får Du Den

Graviditetsmaven har det med at blive længere end ønsket, og det kan være enormt vanskeligt at opnå en flad mave efter fødslen.