Påvirker den veganske diæt brystmælk?

25 juli, 2020
Den veganske diæt er, som regel, sund og næringsrig for babyer. Dog, er det vigtigt, at du også supplerer din babys kost med B12-vitamin.

Som årene går, og ny information kommer ud, er der nogle kvinder, der vælger at følge den veganske diæt. Faktisk, er velplanlagte vegetariske diæter, som regel, meget sunde. 

Dog, hvis kvinder er gravide, er det vigtigt at være særligt opmærksom på amning for at vide, om deres baby får nok næringsstoffer.

Det amerikanske akademi for ernæring og diætetik påstår, at man er nødt til at planlægge sin veganske diæt med en specialist. En uplanlagt diæt kan forårsage helbredsproblemer, både for moren og barnet.

Den veganske diæt og brystmælk

Babyer, der vokser op i veganske familier, har også brug for brystmælk for at udvikle sig korrekt.

Du bør supplere denne mælk med B12-vitamin, så din baby får alle de nødvendige næringsstoffer. Afhængigt at den type mad, familien spiser, har babyen muligvis også brug for jod.

flasker til babyer

Hvis en vegansk mor eller ønsker, eller ikke kan, amme, eller har brug for en form for supplement, er der modermælkserstatninger på markedet med soja eller hydroliseret ris, som man kan give sin baby. En anden mulighed er at bruge modermælkserstatning fra økologiske køer eller gedemælk. 

Ifølge retningslinjerne i henhold til modermælkserstatning fra den Europæiske Union, indeholder de alle de nødvendige ingredienser til at ernære babyer korrekt. Derfor, er der mange veganske og vegetariske familier, der vælger at bruge dem.

Som altid, er det vigtigt at tale med sin læge for at få professionelle retningslinjer og anbefalinger til hvert specifikke tilfælde.

Supplerende fødevarer, man kan inkludere i den veganske diæt

Det amerikanske akademi for allergi, astma og immunologi understreger, at du ikke behøver at vente med at introducere peanuts, nødder eller sojabønner. Dit barn kan begynde at spise disse produkter, når han eller hun er omkring 6 eller 7 måneder.

På den anden side, er det vigtigt at bemærke, at nogle fødevarer er fremragende erstatninger. Hvilke fødevarer drejer det sig om?

Bælgfrugter

Bælgfrugter fungerer som den primære erstatning for kød og fisk i den veganske eller vegetariske kost. De indeholder en høj mængde protein, jern og zink. Det gør dem til en af de første fødevarer, du bør give din baby. Som regel, bør du ledsage dem med grøntsager.

Nogle af de bedste bælgfrugter, du kan vælge, er:

  • Det er bedst at introducere afskallede, røde linser. De indeholder ikke mange fibre, og de er nemme at fordøje.
  • Senere, kan du tilføje kogte kikærter og ærter, såvel som andre typer af linser. Du kan også give din baby bælgfrugter, der ikke er skrællede eller afskallede.

Faste fødevarer

Hvis din baby er gammel nok til at spise dem, kan du give din baby mere faste fødevarer. For eksempel, kan du give din baby hummus lavet af kikærter, kogt tofu, pillede ærter og linsestuvning.

Du kan give din baby peanut butter uden sukker, smurt på enten banan eller brød. Lejlighedsvis, for ovo-lakto vegetarer, kan du give din baby en omelet.

Cerealier

I henhold til cerealier, anbefaler vi, at de er fuldkornGenerelt, er cerealier lavet af dextrineret kort. I disse korn, er de komplekse kulhydratkæder delvist hydroliseret. I 20-30 procent af disse produkter, er kulhydraterne i en meget simpel form, såsom glukose.

Da de indeholder meget sukker, anbefaler vi ikke disse til både babyer, der spiser kød, samt vegetarer.

baby der bliver madet med ske

Gluten

Ifølge det spanske forbund for børnelæger, bør du introducere gluten, når din baby er omkring 6 måneder gammel. Gør dette, når du begynder at introducere faste fødevarer.

Den bedste måde at tilføje dem på er med fuldkornsbrød. Babyer fordøjer det delvist, og de, håndterer det, som regel, godt.

En vegerarisk eller vegansk diæt kan være fuldt ud sund. Ydermere, kan det give vigtige helbredsmæssige fordele, både på kort og lang sigt.

Hvad siger ekspertene om den veganske diæt?

Ifølge akademiet for ernæring og diætetik, kan vegansk mad være bemærkelsesværdigt sundt, men kun hvis eksperter planlægger og superviserer det. Faktisk, er denne type kost god i alle livets stadier, inklusiv graviditet, amning og barndommen.

Ifølge forskningen, har vegetariske kvinder brug for nok B12-vitamin under deres graviditet, og når de ammer. Det skyldes, at veganske mødre, som regel, har lavere niveaer af docosahexaensyre (DHA).

Afslutningsvis, er den veganske kost, som regel, sund, men det er vigtigt at eksperter superviserer den. Din babys korrekte udvikling afhænger af det.

  • Biarge, M. M. (2018). Niños vegetarianos, ¿niños sanos? En: AEPap (ed.). Curso de Actualización Pediatría 2017. Madrid: Lúa Ediciones 3.0.
  • Moreno Díez, A. I. (2003). Manual de supervivencia para “veganos” novatos: por un mundo lleno de amor. Madrid: Mandala.
  • Vilaplana, E., y Román, D. (2003). La dieta ética: ética y dietética del “veganismo”.Alicante: Román Molto.