Søvnguide for børn: Hjælp til den nødvendige søvn

17 juni, 2020
Hvordan kan forældre hjælpe deres børn med at få den søvn, de har behov for? Hvis dine børn har svært ved at sove, skal du lægge godt mærke til den følgende søvnguide for børn. 

Med dagens søvnguide for børn, kan du hjælpe dine børn med at få den styrkende søvn, de har brug for, for at have et godt helbred.

Vidste du, at søvnløshed forårsager skadelige effekter, hvis det ikke behandles i tide? Det er vigtigt at børn har gode sovevaner.

Søvn er noget, som vores kroppe har brug for, til at kunne reetablere fysiske og fysiologiske funktioner. 

Søvnguide for børn: 5 punkter

For at opmuntre til styrkende søvn hos børn, er det bedst at fælge rækken af trin nedenfor:

Følg en aftenrutine, der er relateret til at gå i seng

Det er fundamentalt at få børn til at gå i seng på samme tid hver aften. For at gøre dette muligt, skal du etablere en rutine af aktiviteter, som dine børn skal udføre, før de skal i seng. For eksempel, kan de tage et bad, spise aftensmad mindst to timer før sengetid, have en specifik tid til at se fjernsyn, læse en historie osv.

Kvaliteten af børns søvn har meget at gøre med den rutine, forældre etablerer. Og, selvfølgelig, den tid, de vågner op om morgenen. Du bør tillade at dine børn får så meget tid til at sove, som de har brug for.

Det sted, dine børn sover

Det værelse, hvor dine børn sover, bør være befordrende til søvn. Det betyder, at det skal have en passende temperatur og skabe et hyggeligt miljø. 

Dine børns værelse bør have naturligt lys, men være mørkt om natten. Hvis dine børn er bange for mørke, kan du tænde for noget blødt lys om aften. Du skal blot sikre dig, at det ikke lyser direkte ind i dine børns ansigter.

Det er vigtigt for børn, at de associerer deres værelse med at sove om natten. Dine børn bør altid sove i den samme seng hver aften og med komfortabelt nattøj på.

barn der ligger i seng med en bamse

Overdreven støj og distrahering

Videospil, fjernsyn og musik bør ikke være tilgængeligt for børn, når det er sengetid. Disse elementer frister børn til at lege og distraherer dem fra at sove.

Det er også vigtigt at kontrollere støjniveauet i dine børns værelse, så du undgår at forstyrre deres søvn. Hvis du vækker dine børn, kan det være svært for dem at falde i søvn igen.

Hav autonomi, når det er sengetid

Selvom børn har brug for at være tæt på deres forældre for at føle sig sikre, skal de også lære at sove alene på deres eget værelse. Vi foreslår, at man, nogle gange, ledsager dem, når de skal falde i søvn. Dog, bør det ikke være reglen. Du skal også lade dine børn falde i søvn på egen hånd.

Begræns fysiske aktiviteter om aftenen

En anden fundamental praksis i denne søvnguide for børn er, at de små ikke bør lave fysiske aktiviteter, lige før de skal i seng. Faktisk, bør forældre begrænse mængden af fysisk aktivitet mindst 2 timer før sengetid.

Børn bør også spise aftensmad mindst 2 timer før, de skal sove. Desuden, skal de holde sig fra fødevarer med et højt indhold af sukker. Ydermere, skal du reducere eller eliminere kulhydrater om aftenen, så fordøjelsen er lettere.

Du skal undgå at give dine børn stimulerende drikke, såsom te, koffein og chokolade. Forsyn dine børn med en god kost, der er rig på frugter og grøntsager. Alt dette vil garantere, at dine børn får nok søvn, og at deres søvn vil være oplivende.

træt barn der laver lektier

De skadelige effekter hos børn, der har problemer med at sove

Når børn ikke får nok søvn, bliver konsekvenserne på deres krop tydelige: ændringer i humør, mangel på interesse for fysisk aktivitet, reduceret evne til at være opmærksom og koncentrere sig. 

Børn, der ikke får tilstrækkelig søvn, er tilbøjelige til at lide af emotionelle problemer, som et resultat af deres ubalance.

Årsager til søvnløshed hos børn

Størstedelen af sagerne med problemer med mentalt helbred involverer en nedgang i søvnkvalitet og kvantitet, såvel som andre sygdomme, såsom enuresis – en mangel på kontrol over blærefunktionen.  Andre faktorer inkluderer miljømæssige betingelser, belysning, medicin og allergier.

Selvom det ikke er nemt at etablere en rutine for dine børn, bør du være vedholden og bede hele familien om at hjælpe dig.