Ansvarligt alkoholforbrug i julen

Mens mange vælger at drikke alkohol i løbet af ferien, er det vigtigt at understrege behovet for at drikke ansvarligt for at undgå negative konsekvenser blandt børn og unge og for dit helbred.
Ansvarligt alkoholforbrug i julen

Sidste ændring: 19 december, 2021

For mange er alkohol blevet en uundværlig del af socialt samvær og nydelse. Men dets forbrug har negative konsekvenser for vores sundhed og vores miljø, især for børn og unge. Så hvis du skal drikke alkohol i løbet af julen, anbefaler vi at følge et ansvarligt alkoholforbrug.

Hvad er ansvarligt alkoholforbrug?

Det betyder at være opmærksom på mængden af alkohol, du drikker, hvor ofte du drikker, på hvilket tidspunkt og hvorfor. Kulturelt betragter de fleste det som en normal vane, men alligevel er det noget, vi kan undvære. Har du nogensinde spekuleret på, hvor længe du har drukket, eller hvordan du startede?

Det starter som regel med, at der er en, der beder dig om at prøve det. Der er endda risikofaktorer, såsom en, du ser op til, der drikker alkohol, mangel på hengivenhed, stress osv.

Derudover giver alkohol kun tomme kalorier, da det ikke indeholder essentielle næringsstoffer. Det giver kun tilsat sukker og måske noget mere, alt efter hvordan det er tilberedt.

Kvinde med vin symboliserer ansvarligt alkoholforbrug i julen

Nedenstående vil vi tale med dig om den indvirkning, som alkoholforbrug har på dit liv og på menneskerne omkring dig.

Konsekvenserne af alkoholforbrug

Alkohol, på trods af at mange hævder, at det er en kilde til antioxidanter, er skadeligt for din krop. Selvom der er undersøgelser, der viser fordelene ved vin, er disse observationsorienterede. Der er også mange livsstilsfaktorer at overveje.

Alkohol er hovedårsagen til forskellige patologier, såsom hjerte-kar-sygdomme, tarmkræft og demens blandt mange andre. Det er også en årsag til dødelighed af mange årsager, især hjertesygdomme og kræft.

Dette gælder, selvom du drikker mellem 15 og 60 ml alkohol mindst en gang om ugen. Altså kun én dåse øl, to glas vin osv., varierende efter drikkevarernes alkoholindhold.

Alkohol producerer også leverskader og ændrer dit humør, samt adfærd, som bliver mere impulsiv og voldelig. Det forårsager endda trafikulykker, så det er afgørende, at du undgår at drikke, hvis du skal køre bil.

Derudover øger det også blodsukkerniveauer, kolesterol, vægtøgning og fedme ved at fortrænge forbruget af andre mindre kalorieholdige og mere ernæringsrige fødevarer eller drikkevarer. Af alle disse grunde påvirker det din livskvalitet og de mennesker, der bor sammen med dig, negativt.

Risikoen ved alkohol hos børn og unge

Vi ved alle, at køb af alkohol er fuldstændig ulovligt for mindreårige under 16 år. Som ung udvikler vi os stadig, især hjernen. Derfor falder et barns opmærksomhedskapacitet, indlæring og hukommelse. Indirekte falder antallet af neuroner og deres funktion. Derudover forværres koordinationen.

På lang sigt producerer det tung fordøjelse, næringsstofmangel på grund af malabsorption, kvalme og opkastning og endda hovedpine. Så vær et godt eksempel for dine børn ved at reducere dit alkoholindtag og undgå at drikke, hvis du står foran dem.

Brug derudover ikke alkohol som en flugtvej fra ethvert problem. Husk, at dine børn ser alt, hvad du gør, og efterligner alt, hvad du gør. Hvis de ser dig drikke alkohol i løbet af julen – eller når som helst – på en uansvarlig måde, kan de derfor også gøre det.

Tips til ansvarligt alkoholforbrug i julen

  • Først og fremmest skal du tage et papir og en kuglepen og registrere dit daglige og ugentlige alkoholforbrug. Vi anbefaler, at du også noterer tidspunktet på dagen, hvor du drikker.
  • Tænk så over, om du virkelig drikker, fordi du har lyst eller for at det ikke ser forkert ud over for andre. Og spørg dig selv, om det føles godt eller ej. På denne måde, hver gang nogen tilbyder dig alkohol, kan du bevidst afvise det.
  • Nu hvor du har lært at sige nej, skal du erstatte alkohol med en anden drink som dem, vi foreslår nedenstående. Gør det gradvist, så det er nemmere at skifte.

Alternativer til at drikke alkohol i julen

  • Den vigtigste drik, vi vil foreslå som et alternativ, er vand. Det siger sig selv, at alle har brug for at drikke vand, så prøv at drikke mindst et par glas om dagen. Du kan gøre dette mellem måltiderne eller sammen med hovedmåltiderne. Hvis du ikke kan lide det, så tilsæt en skive agurk og nogle dråber citron eller appelsin.
  • Du kan også tilberede nogle hjemmelavede forfriskninger efter smag.
  • Grøntsags- eller hønsebouillon.
  • Infusioner eller te.
  • Frugtsmoothies eller frugt- og grøntsagsjuice.

Som det sidste håber vi, at du har indset, at alkohol er skadeligt, og at du opfordres til at reducere dit forbrug. Du vil få det bedre fysisk og mentalt, hvilket øger din energi og koncentration. Derudover vil du være en rollemodel for dine børn.

Det kan interessere dig ...
10 planer i julen for dig og dine børn
Børnenes Verden
Læs den på Børnenes Verden
10 planer i julen for dig og dine børn

Da julen hastigt nærmer sig, tænker du formentlig allerede over, hvad du skal lave med dine børn... Vi vil forsyne dig med de bedste planer i julen...



  • Pisinger VSC, Holst CA, Bendtsen P, Becker U, Tolstrup JS. (2017). Perceived parental alcohol problems and drinking patterns in youth: A cross-sectional study of 69,030 secondary education students in Denmark. Prev Med, 105: 389- 96.
  • Rossow I, Keating P, Felix L, McCambridge J. (2016). Does parental drinking influence children’s drinking? A systematic review of prospective cohort studies. Addiction, 111(2): 204-17.
  • Aitor Sánchez. (2013). Limitaciones de la paradoja francesa: vino, correlación y causalidad. Mi dieta cojea. [Consultado el 24 de diciembre de 2019] Disponible en: https://www.midietacojea.com/2013/10/24/la-paradoja-francesa-el-vino-correlacion-y-causalidad/
  • Praud D, Rota M, Rehm J, Shield K, Zatoński W, Hashibe M et al. (2016). Cancer incidence and mortality attributable to alcohol consumption. Int J Cancer, 138(6): 1380-87.
  • Alicia Delgado. (2019). Más del 40% de los conductores fallecidos iba borracho o drogado. DGT. ^[Consultado el 23 de diciembre de 2019]. Disponible en: http://revista.dgt.es/es/noticias/nacional/2019/07JULIO/0718-Informe-alcohol-drogas.shtml#.XgCmZ0dKi7
  • Martin JL, Gadegbeku B, Wu D, Viallon V, Laumon B. (2017). Cannabis, alcohol and fatal road accidents. PLos One, 12(11).
  • Topiwala A, Ebmeier KP. (2018). Effects of drinking on late-life brain and cognition. Evid Based Ment Health, 21(1):11-15. 
  • Spear LP. (2018). Effects of adolescent alcohol consumption on the brain and behaviour. Nat Rev Neurosci, 19(4): 197-214. 
  • Lee RD, Chen J. (2017). Adverse childhood experiences, mental health, and excessive alcohol use: Examination of race/ethnicity and sex differences. Child Abuse Negl, 69:40-8.
  • Mostofsky E, Chahal HS, Mukamal KJ, Rimm EB, Mittleman MA. (2016). Alcohol and Immediate Risk of Cardiovascular Events: A Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis. Circulation, 133(10): 979-87.