7 Tips til gravide kvinder om sommeren

19. juni 2019
Det er altid hårdt at være gravid, men især om sommeren kan man have brug for nogle gode tips.

Det er helt normalt at din kropstemperatur øges under graviditet. Men i den varme sæson kan det dog blive helt uudholdeligt. Der er dog nogle praktisk tips for gravide kvinder om sommeren, så de bedre kan håndtere graviditeten og endda nyde den mere.

Brugbare og praktiske tips til gravide kvinder om sommeren

Med disse enkle anbefalinger kan du minimere dit ubehag på varme sommerdage. Læs her, og brug dem endelig. Du vil hurtigt mærke forskellen!

1. Hold dig altid hydreret

Det er vigtigt at drikke mere vand end normalt i løbet af sommermånederne hvis du er gravid. Det anbefalede indtag af vand er mere end 8 glas frisk vand per dag. Det er også en god ide at supplere vandet med frugt.

Frugtjuice og smoothies er meget forfriskende; du kan også vælge at spise frugt ved måltiderne, eller som en rar snack. Limonade og appelsin- og grapefrugtjuice er også godt. Nyd godt af alle de modne frugter såsom ferskener, vandmeloner og jordbær.

Frugt indeholder en masse vand, og det hjælper dig med at undgå væskeophobning og undgå hævelse. De giver dig også vitaminer, næringsstoffer og kostfibre som en kvindes krop har brug for under graviditeten.

2. Gå med lyst tøj og passende sko til gravide kvinder om sommeren

Brug let tøj og åndbare stoffer såsom bomuld og linned. Ved at gøre dette kan du minimere svedpletter og du beskytter dig selv imod varmeudslæt lige under brystområdet og på maven.

Tøj der skal undgås af gravide kvinder om sommeren er syntetiske stoffer der klistrer til din hud og øger fornemmelsen af hede. Det er også tilrådeligt at de vælger behagelige sko, som måske er lidt større end din sædvanlige størrelse, for ikke at lægge overdrevent pres på dine fødder og ankler. De skal helst ikke være hverken for høje eller for lave, for at undgå ryg- og bensmerter.

Gravide kvinder om sommeren

3. Bliv indenfor i de varmeste timer og få nok hvile

Sørg for du er et køligt og ventileret sted imellem middag og kl. 17:00, da varmen midt på dagen kan være kvælende. Det er den bedste tid på dagen til at slappe af indenfor.

Om aftenen er skumbade og massage med kolde cremer en meget forfriskende mulighed, som vil hjælpe dig med at slappe af og sove godt om natten.

4. Bliv ved med at motionere

Moderat motion er meget vigtigt for gravide kvinder om sommeren. Hovedårsagen er at fysisk aktivitet kan forhindre en masse problemer og kan forberede dig til selve fødslen. Det er vigtigt at din krop er stærk og sund i sommermånederne, især hvis du er tæt på din terminsdato.

“Det er vigtigt at indtage mere vand end sædvanligt under en graviditet i sommermånederne. Vi anbefaler mere end 8 glas frisk vand om dagen”

5. Pas på din hud i varmen når du er gravid

Hormonelle ændringer under graviditet kan gøre din hud overfølsom, hvilket kan gøre den mere sårbar overfor solen. Der kan ske ændringer i huden, som mørke pletter der kan opstå på ansigtet og halsen.

Det er derfor det er vigtigt at du bruger en god solcreme og smører din hud dagligt. Og, som vi nævnte før, undgå at udsætte dig selv for solen på midten af dagen.

6. Køl af på stranden eller i poolen

Gravide kvinder om sommeren kan gøre god brug af stranden, hvis du bor tæt på en. Stranden er ideel til at gå langs kysten og tage en svømmetur i sikre områder, ikke hvor der hurtigt bliver meget dybt eller hvor der er store bølger.

Svømmepøle er også rigtig gode for gravide kvinder. Svømning under graviditet er højt anbefalet, og det vil hjælpe dig med at føle dig frisk, få motion og hvile vægten af din mave i vandet. Du må dog ikke dykke ned i poolen, og du skal passe godt på ikke at falde når du går rundt ved kanten af poolen.

Den ideelle vandtemperatur bør være imellem 27 og 30 grader Celsius. Tag altid de nødvendige forholdsregler imod solen og varmen, og udnyt ethvert øjeblik du kan til at nyde opfriskende tid ved vandet, om det er på stranden eller ved poolen.

Gravid kvinde der drikker juice

7. Sunde og lette måltider til gravide kvinder om sommeren

I løbet af sommermånederne, er det tilrådeligt at spise lette måltider, såsom kolde supper, grøntsager, salater og frugt. Friske mælkeprodukter, pastasalater, og ris og tomatjuice er også anbefalede.

Hvis du ikke har problemer med forhøjede sukkerniveauer, så kan du også give dig selv en isvaffel eller sodavandsis fra tid til anden. På den anden side, så undgå meget varme, tunge, fede måltider, da de kan give dig fordøjelsesproblemer, halsbrand eller mavepine.

Din graviditet om sommeren behøver ikke at være en traumatisk tid for dig. Ved at følge vores tips for gravide kvinder om sommeren kan du undgå at have det dårligt og undgå at påvirke udviklingen hos din baby negativt.