Afslapning for mødre: her er fordelene Ved Det

6. oktober 2018

“Morgenstund har guld i mund.” “Hvis du sover, går du glip af ting…” Mødre har ikke bare fortjent afslapning. De har absolut brug for det. Der er utallige fordele ved afslapning.

Afslapning er et grundlæggende biologisk behov, så kroppen kan gendanne sig selv.

Nedenfor besvarer vi de følgende spørgsmål: Hvorfor er det så vigtigt for mødre at være veludhvilede? Hvad er de specifikke foredele ved afslapning under moderskab? Og hvordan kan jeg etablere en afslapningsrutine for mig selv?

Vigtigheden ved god afslapning

Selvom du måske er den lykkeligste og heldigste kvinde i verden, når du ser din smukke, lille baby, så vil du uden tvivl have det anderledes, hvis du ikke kan overkomme din udmattelse.

Du har ikke tid. Du giver alt til din baby, som ikke ser ud til at være fan af middagslure og afslapning. Mellem amning, sengetid, sut og flaske, respekt for soverutiner og brug af andre gadgets har du ikke haft meget held med at få dem til at sove til middag.

Gråd, bleer, skænderier, legetøj, madlavning og hjælp til lektier er kun en del af billedet. Derfor har mødre brug for mindst fem korte minutters afslapning, så de kan “genoplade deres batterier.” Især når deres barn er besværlig.

Afslapning giver os mulighed for at genvinde den energi, vi har tabt gennem diverse aktiviteter i løbet af dagen. Eksperter siger, at der opstår forskellige fænomener under søvn, hvilket inkluderer:

  • Hormonerne får lov til at rejustere sig selv
  • Immunforsvaret bliver udviklet
  • Træthed bliver forhindret i at påvirke din tålmodighed, tolerance og behandling af dit barn
  • Du vedligeholder din hjernesundhed

Fordele ved afslapning

Der er utallige vigtige fordele ved afslapning for både børn og mødre. Læg mærke til de følgende idéer, der muligvis vil overraske dig:

mor og baby sover i sengen

  • Vægttab. Mangel på søvn forårsager sult, fordi det mindsker hormonerne, der får os til at føle os mætte. Det påvirker også dine kostvalg, så du hælder mest til sukkerholdigt mad og mad med mange kulhydrater. Vil du gerne have en mere slank figur? Så slap af!
  • Det forbedrer dit humør. Du behøver ikke være en specialist for at finde ud af, at dit barn er træt, fordi de er sure eller irriterede. Det fungerer på samme måde for voksne. Så hvis du ikke sov godt i nat, skal du sørge for at slappe af, så du kan vågne op i bedre humør.
  • Det bidrager til dit helbred. Mangel på søvn øger blodtrykket og svækker immunforsvaret. Derfor har det en korrelation med alle former for sygdomme, når vi undgår at tage lure.
  • Det hjælper din hukommelse. En daglig dosis afslapning forbedrer hjernefunktionen og bedre bevarelsen af information, som du har lært i løbet af dagen. Det vækker også din kreativitet, da hjernen skaber fjerne associationer og forbindelser. Disse tanker er gode for din fantasi.
  • Det garanterer seksuel nydelse. En anden fantastisk fordel ved at nyde en god nattesøvn er en stigning af testosteron. Hvis dine testosteronniveauer er for lave, kan de mindske din sexlyst.

Etabler en rutine for din afslapning

mor og baby sover til middag

Det er en god idé at fastlægge en søvnrutine, for at mødre kan være i stand til at få alle fordelene ved afslapning. Dette vil hjælpe dig og din baby, og du vil måske finde det gensidigt gavnligt.

Læg mærke til hvor vigtigt det er at have et par minutter for dig selv. Her er nogle måder, du kan gøre det på:

  • Tag en lur, når din baby sover. På denne måde vil du være i stand til at indarbejde middagslure i løbet af dagen. Lad være med at bekymre dig om det huslige arbejde såsom opvask og rengøring. Det kan vente, til du har fået noget søvn.
  • Overvej at bruge en flaske. Du behøver ikke at tvinge din baby til at drikke modermælkserstatning eller at spise morgenmadsprodukter. Men fortsæt med at tilbyde dem modermælk. Du kan forsøge at bruge din egen mælk i flasken og have den klar til din partner eller et andet familiemedlem. De kan made babyen, hvis du vil slappe af lidt længere. Sørg for at bede om hjælp, så du kan indhente søvn.
  • Skab et favorabelt miljø. Du bør skabe en rede, hvor end det er muligt at slappe af. Du kan bruge et rent og mørkt værelse med blid musik.