Fordelene ved meditation i klasseværelset

05 februar, 2019
Meditation i klasseværelset bliver mere og mere normalt. I dagens artikel, vil vi fortælle dig mere om fordelene ved, at børnene mediterer i skolen.

Meditation i klasseværelset bliver mere og mere normalt. I dagens artikel, vil vi fortælle dig mere om fordelene ved, at børnene mediterer i skolen.

Børn føler sig ikke så nedtynget af fordomme, barrierer og forudindtagede opfattelser, som voksne. Dette er en stor fordel, når det kommer til det praktisere meditation. Denne aktivitet tilbyder et væld af fordele for studerende. Derfor, vil vi kigge på fordelene ved meditation i klasseværelset.

Først og fremmest, er det vigtigt at forstå, at meditation både er en metal øvelse og en fysisk øvelse. Studerende, som lægger den krævede indsats, og som giver deres fulde opmærksomhed, vil nyde utallige fordele. Fordelene ved meditation er både straks og på lang sigt.

Det er også vigtigt at overveje det faktum, at meditation ikke kun er for voksne. Børn og teenagere kan også drage fordel af denne teknik, og nyde alle fordelene. 

Studier har endda vist, at meditation i klasseværelset hjælper studerende med at være mere rolige og fokuserede. Det giver dem også muligheden for at lære at slappe af og reflektere.

Hvad er fordelene ved meditation i klasseværelset?

Nedenfor, vil vi fortælle dig mere om fordelene ved meditation i klasseværelset:

1. Forbedrer fokus

Meditation øger en persons færdighed til at koncentrere sig i en længere periode af gangen. Ligeledes, lærer det børn, at de har mulighed for at fokusere deres opmærksomhed.

Dette er fordelagtigt for børn på mange måder. Eksempelvis, kan studerende være opmærksomme gennem længere timer, og som konsekvent heraf, bedre holde fast på information.

pige der sidder på græsplæne og mediterer

2. Forbedrer medfølelse og selvværd

I henhold til, at pres og forhold ofte er ude er deres kontrol, kan børn ofte føle sig ude af stand til at gennemføre visse tests. Dette kan være svært, særligt, når børn lider under mobning eller dårlig behandling fra andre.

Meditation kan også styrke følelsen af sikkerhed, empati og indre stabilitet i børn. På samme tid, kan det producere medfølelse, glæde og forbedret selvværd hos studerende.

3. Forbedrer opmærksomhed

En anden fordel ved meditation, som vi gerne vil nævne, har at gøre med børns evne til at være opmærksomme. At praktisere meditation forbedrer opmærksomhed, og reducerer problemer med internalisering, såsom frygt, mangel på integration i sociale grupper, angst og depression.

Derfor, forbedrer det børns psykologiske velvære – et faktum, der er understøttet af utallige studier.

4. Reducerer stress

Meditation bidrager ikke kun med en tiltrængt tid til inaktivitet for fysisk, mental og emotionel hvile hos børn. Det påvirker direkte hele nervesystemet ved at reducere de stoffer, der er relateret til stress, såsom kortisol.  

Meditation reducerer også forbruget af ilt, hjerterytmen og blodtrykket, såvel som at sænke vejrtrækningen.

5. Forbedrer hukommelse

Hukommelse gør det muligt for børn at bevare mere information, som, selvfølgelig er fordelagtigt, når man skal tage forskellige tests og eksaminer.

En god hukommelse betyder også, at man har bedre færdigheder til at kombinere adskillige forskellige tanker og idéer på samme tid. Dette er en brugbar evne, når det kommer til at have samtaler og intelligente og interessante ræsonnementer.

børn i klasseværelse der sidder på bordene og mediterer

“Meditation øger en persons færdighed til at koncentrere sig i en længere periode af gangen. Ligeledes, lærer det børn, at de har mulighed for at fokusere deres opmærksomhed.”

6. Forbedrer håndtering af følelser

Eksperter har fast etableret forholdet mellem emotionel ubalance og dårlige akademiske resultater. Heldigvis, som du sikkert har opdaget allerede, er en reduktion af stress og angst en anden af de fordele, som meditation og fuld opmærksomhed bringer os. 

Som om, det ikke var nok, hjælper meditation også studerende på universitetet til at håndtere deres følelser bedre. Dette har en positiv effekt på deres akademiske præstation.

Uden tvivl, er det, at give de studerende mulighed for at slappe af mentalt, fundamentalt for at forbedre opførsel. Ved at have i tankerne, at børn og unge ofte er underlagt stress, er meditation en god måde, hvorpå de kan samle og fokusere deres tanker.

At dedikere en bestemt tid til at stoppe op og meditere, er positivt på mange niveauer. Og ikke kun for studerende, men også for undervisere. Så, hvorfor ikke give denne voksende metodologi et forsøg?