En guide til ernæring for gravide kvinder

04 november, 2020
Hvis du tænker over, hvad du bør spise under din graviditet, vil du finde nogle vigtige anbefalinger nedenfor.

I denne artikel vil du finde en guide til passende ernæring for gravide kvinder. Det er vigtigt for dit helbred og din babys vækst, at du spiser den rigtige kost, når du er gravid eller lige har født. Du skal ikke glemme, at det, en kvinde spiser og drikker, er en kilde til ernæring for babyen. 

Af den årsag er det meget vigtigt at vælge kostløsninger, der er godt tilpasset, så den forsyner kroppen med de elementer, den har brug for. Det er klart, at fødevarevalget er nødt til at blive taget i betragtning, når det kommer til den ideelle ernæring for gravide kvinder.

En gravid kvinde har brug for store mængder af calcium, jern, proteiner og folsyre. Disse næringsstoffer hjælper med at forebygge hjernelidelser, utilstrækkeligheder i formationen af knogler, mangel på ilt i kredsløbssystemet og mangler i muskelvævet.

“En utilstrækkelig ernæring, uanset om det er inden undfangelsen eller under graviditeten, vil have en negativ påvirkning på morens evne til at gennemføre graviditeten og helbredet hos både moren og barnet. På den anden side vil en god kost reducere risikoen for lav fødselsvægt, for tidlig fødsel og næringsmæssige mangler hos moren og fosteret.”

– Argentinas sundhedsministerium –

Ernæring for gravide kvinder – hvad bør du spise?

Græsk yoghurt. Dette mælkeprodukt er særlig gavnligt for kommende mødre. Græsk yoghurt indeholder mere calcium end alle de andre mælkeprodukter. Ydermere indeholder det probiotika, der hjælper med at forbedre fordøjelsens helbred og forebygge infektioner.

Bælgfrugter, såsom linser, grønne ærter, grønne bønner og peanuts. Disse fødevarer indeholder fibre, folsyre og mange andre næringsstoffer. Som en konsekvens hjælper de med at forebygge sygdomme hos mor og baby.

Æg. Æg indeholder lidt af hvert næringsstof, du har brug for i en sund kost. En af disse elementer er cholin. Det er et molekyle, der hjælper med udviklingen af hjernen, både fysisk og funktionelt.

Magert kød. Oksekød, grisekød og kylling er fremragende kilder til protein, jern, cholin og vitamin-B-kompleks.

Bær og røde frugter. Disse små bær er fyldt med vand, sunde kulhydrater, C-vitamin, fibre og antioxidanter. Ydermere er de ideelle til at berolige angst uden at øge dit kalorieindtag. 

gravid kvinde der laver en stor smoothie

Avocado. Dette er en unik frugt, fordi den indeholder mange fedtsyrer, der er gode for kroppen. Den indeholder også vitamin B, K, E og C såvel som kalium og kobber. Alle disse næringsstoffer hjælper med at lindre kramper i benene. Uheldigvis kan benkramper opstå hyppigt under graviditeten.

Nødder. Nødder er en ideel del af kosten under graviditet. De har et højt næringsindhold på trods af at være små i størrelsen.

Typer af fødevarer

Hver type af fødevare har næringsmæssige fordele for gravide kvinder. Vi vil give dig nogle eksempler nedenfor:

  • Kornsorter er ideelle som en kilde til energi
  • Frugter og grøntsager indeholder en overflod af antioxidanter. Ydermere er de også rige på fibre og vitamin-komplekser.
  • Kød, nødder og grøntsager indeholder de proteiner, folsyre og jern, som kroppen har brug for.
  • Mælkeprodukter af forskellige typer er en kilde til calcium og D-vitamin. Som vi har nævnt tidligere, er yoghurt en af de bedste mælkeprodukter til en mors krop.

Hvilke fødevarer eller drikkevarer bør blive begrænset i kosten hos gravide kvinder?

Drikkevarer med koffein. Sikkerhedsgrænsen er mindre end 200 mg om dagen, hvilket svarer til 350 ml. Ikke desto mindre vil det være bedre for dit og din babys helbred, hvis du kan undgå det helt.

Laks og sardiner er rige på omega-3-fedtsyrer og protein. Dog er der andre typer af fisk, såsom hvid tun, der har et højt indhold af kviksølv. Derfor bør de begrænses i kosten.

Alkoholiske drikke. Alkohol kan passere direkte til babyen fra morens blodstrøm gennem navlestrengen. Som et resultat heraf kan denne substans forårsage fysiske, kognitive og adfærdsmæssige defekter hos barnet i fremtiden.

Upasteuriserede mælkeprodukter. Kvinder, der er gravide, er mere modtagelige over for parasitter og bakterier, der findes i undertilberedte fødevarer.

sunde fødevarer

Der er andre dimensioner, der skal tages i betragtning. Foruden sunde fødevarer har gravide kvinder brug for en tilstrækkelig mængde af vand. De bør også tage supplementer med vitamin for at sikre, at de får alle de nødvendige næringsstoffer. Der er mange fødevarer, der ikke indeholder en overflod af næringsstoffer. Derfor bør du finde alternative kilder. 

Når vi tænker på den bedste ernæring for gravide kvinder, bør du vide, at de næringsmæssige behov ændrer sig gennem graviditeten. Uheldigvis er det ikke nok blot at ændre på den portionsstørrelse, du allerede spiser.

Det, man er nødt til at sikre, er, at den kommende mor spiser alle de mikro-og makronæringsstoffer, der er nødvendige for en sund udvikling hos både mor og baby. 

  • Gharehbaghi K., Ghrehbaghi DR., Wierrani F., Sliutz G., Treatment of chronic functional constipation during pregnancy and lactation. Z Geburtshilfe Neonatol, 2016. 220: 9-15.
  • Calder PC., Omega 3 fatty acids and inflammatory processes: from molecules to man. Biochem Soc Trans, 2017. 45 (5): 1105-1115.