Trætte ben under graviditet: Årsager og hvad man kan gøre

Trætte ben under graviditet er ofte irriterende og påvirker en kvindes livskvalitet. I dag vil vi fortælle dig, hvordan du kan lindre disse symptomer.
Trætte ben under graviditet: Årsager og hvad man kan gøre

Sidste ændring: 09 juli, 2022

Trætte ben under graviditet er en meget almindelig og irriterende fornemmelse for kvinder. Selv om det ikke udgør en alvorlig sundhedsrisiko, ændres livskvaliteten for gravide kvinder af det ubehag, denne tilstand forårsager.

I denne artikel forklarer vi alt, hvad du bør vide, og hvordan du kan forebygge denne tilstand. Sørg for at læse videre!

Trætte ben under graviditet

Følelsen af trætte ben under graviditet er karakteriseret ved den “tyngde”, der opfattes i de nedre ekstremiteter, når man forsøger at gå, bevæge benene eller blot stå. Selv om det er et symptom, der ikke er alvorligt, reducerer det livskvaliteten for gravide kvinder.

Generelt ledsages dette ubehag af kramper, smerter, prikken og kløe i ben og fødder. I nogle tilfælde er det også muligt at observere ødemer omkring lægge og ankler. Denne situation øger volumen og diameteren i den nederste del af kroppen.

Her er årsagerne til denne tilstand.

Venøs insufficiens

En af de vigtigste årsager til trætte ben er venøs insufficiens, som hindrer blodets tilbagevenden fra fødderne til hjertet. Derfor forbliver en del af den væske, der er i disse blodkar, i benene og opsvulmer vævene. Da nerverne komprimeres, opstår følelsen af tunghed, smerte og prikken. Og der opstår også åreknuder.

Graviditetshormoner

I løbet af de 9 måneder, som graviditeten varer, er kroppen i en forandringsproces, og hormonerne har meget at gøre med disse ændringer.

Af fysiologiske årsager skal moderens krop øge mængden af væske, der cirkulerer gennem blodkarrene, da den skal forsyne moderkagen og barnet under udvikling.

For at fremme blodtilførslen til fosteret skal venerne til gengæld udvides og blive mere permeable, hvilket sker både i moderkagen og i benene.

Derfor er graviditeten i sig selv disponeret for væskeophobning hos kvinder, hvilket resulterer i hævelser og en følelse af trætte ben. Der er dog nogle måder at mindske dette ubehag på.

Karsprængninger på ben

Det ødem i benene, der opstår under graviditeten, kan disponere kvinder til at få åreknuder i benene eller forværre dem.

Tips til at lindre trætte ben under graviditet

Som vi har sagt før, skyldes trætte ben en utilstrækkelig venøs tilbagevenden, som skyldes normale forandringer under graviditeten. Vægtforøgelse, fysisk inaktivitet og kost rig på natrium kan dog forværre denne tilstand. Derfor vil vi give dig nogle anbefalinger til at forbedre denne tilstand.

1. Oprethold en passende hydrering

Tilstrækkelig hydrering er afgørende og bør sikres hver dag.

Selv om det lyder selvmodsigende, fremmer et tilstrækkeligt indtag af vand en korrekt blodcirkulation og forhindrer væske i at ophobe sig i kroppens “lavere” væv. På den måde undgår du ikke kun ødemer, men forbedrer også følelsen af trætte ben.

Ud over at drikke vand bør du undgå urteteer (på grund af deres stimulerende virkning på vandladningen) og fugte huden på dine ben med lotion for at forbedre hudvævets tæthed.

2. Udfør daglig benmassage

Det er en god idé at fugte læggene med koldt vand efter brusebadet for at mindske følelsen af tyngde i underbenene. At massere i en opadgående retning er en anden god mulighed for at mindske træthed. Udnyt øjeblikket efter badet til at påføre en fugtgivende lotion, mens du masserer fra fødderne til lårene.

Du kan bruge drænende og opstrammende cremer eller kolde geler og vasodilatatorer for at opnå endnu bedre resultater.

3. Hav benene oppe i et par timer i løbet af dagen for at fremme naturlig dræning

Efter en dag, hvor du har stået i lange perioder, er det godt at tage benene op over hjertehøjde for at lindre ødemer og tilhørende ubehag.

Denne enkle handling stimulerer blodcirkulationen tilbage til hjertet.

Ligesom med at stå i lange perioder kan det at have siddet i mange timer også have en negativ indvirkning på benene. Derfor er det bedst at rejse sig op hvert 30. minut og gå lidt for at forhindre, at blodet stagnerer, og symptomerne begynder at opstå.

4. Kontrollér din vægt og indfør sunde vaner

Det er ideelt at opretholde en sund kost med et højt fiberindhold og et lavt indhold af salt og mættede fedtstoffer. Desuden anbefales regelmæssig fysisk aktivitet for at forebygge overvægt, træthed og hævelse af benene.

De øvelser, der fremmer blodcirkulationen mest under graviditet, er svømning og rekreativ cykling uden modstand.

På den anden side hjælper gode søvnvaner og tilstrækkelig nattesøvn også med at undgå væskeophobning i benene.

5. Brug det rigtige tøj

Tøjet spiller også en vigtig rolle i forbindelse med begyndende hævelse og tunghed i benene under graviditeten. Meget stramt tøj hindrer nemlig den korrekte venøse tilbageføring fra benene til hjertet.

Prøv derfor at vælge løstsiddende tøj og undgå bælter, stramme bukser, elastiske strømper eller bælter. Samtidig er det en god idé at bære knæhøje kompressionsstrømper og behagelige sko uden høje hæle.

Gravid får massage for at undgå trætte ben under graviditet

Lymfedrænage er også en god strategi til at forbedre væskeophobning under graviditeten. Men du bør få det gjort af en professionel, der er behørigt kvalificeret til dette.

Trætte ben under graviditet og livskvalitet

Trætte ben under graviditet kan påvirke den vordende mors livskvalitet, hvis de ikke får opmærksomhed i tide. Derfor er det vigtigt, at man ved de første tegn eller symptomer begynder med de ovennævnte foranstaltninger eller konsulterer en læge. Selv om det ikke er et alvorligt problem, er det stadig mere almindeligt og kan forbedres.

Det kan interessere dig ...
Er det normalt at sove meget under graviditeten?
Børnenes Verden
Læs den på Børnenes Verden
Er det normalt at sove meget under graviditeten?

Vordende mødre føler sig normalt udmattede, hvorfor det at sove meget under graviditeten er helt normalt. I denne artikel vil vi se dybere ind i de...