Hypopressive Øvelser: Få Din Figur Tilbage Efter Graviditeten

28. august 2018
Hypopressiv motion er en effektiv træningsmetode til at få din figur tilbage efter graviditeten. Det er også en fantastisk måde at få det godt på.

Har du hørt om hypopressive øvelser før? Hvis du gerne vil i form igen, efter du har født, så bør du forsøge dig med hypopressive øvelser!

Prøver du at tabe de kilo, du tog på under graviditeten? Vil du gerne have din muskeltone tilbage i din mave? Eller forbedre den? 

Husk, at en kvindes krop udvider sig og gennemgår mange andre forandringer under graviditeten. Disse ændringer er meget tydelige, efter du har født, og de har en tendens til at forblive længere, end vi ønsker.

Dette gælder for eksempel strækningen af vores hud, tab af muskeltone, genjusteringen af indvendige organer osv. Dette skaber selvfølgelig visse former for ubehag, som vi ikke bør ignorere.

Det er meget vigtigt at konsultere din læge, før du påbegynder en træningsrutine efter fødslen. Når du har fået godkendelse fra din læge, kan du derefter evaluere forskellige metoder og programmer.

Idéen er at finde den bedste måde at træne din krop på for at garantere fysisk velvære. Uanset hvad for en mulighed du vælger, så er indsats, varighed, gentagelse og konsistens nødvendige faktorer.

Så hvis du ønsker en fladere mave, som du sandsynligvis havde, inden du blev gravid, så kræver det tid, dedikation og hårdt arbejde. 

Udover en god træningsrutine, har du også brug for en balanceret kost og sund livsstil. Idéen er, at alle vores vaner skal arbejde sammen for at opnå en overordnet positiv effekt.

Hypopressiv træning er en metode til at genopnå din figur. Den er ikke kun designet til at gavne kvinder trin for trin. Den er også meget komplet. Men det betyder ikke, at den er kompliceret.

At føde en elsket lille baby er en af de mest mindeværdige og vigtige begivenheder i vores liv. Men virkningerne det har på vores kroppe, kan gøre os utilpas.

kvinder træner

Hvad er hypopressive øvelser?

Hypopressive øvelser hører til en gren indenfor fitnessverden, og den består af en gruppe rytmiske, sekventielle øvelser. Disse øvelser involverer at bibeholde forskellige stillinger i en vis mængde tid, mens du optimerer dit åndedræt

Dette sæt af teknikker stammer fra 80’erne. Målet var at forbedre muskeltonen i maven og bækkenbunden hos kvinder, som havde født.

Det endte med at blive klassificeret som en form for terapi efter fødslen til at lindre symptomerne på ufrivillig vandladning. 

I begyndelsen fokuserede øvelserne på en række simple mavebøjninger. Men med tiden begyndte de at inkludere mere specifikke øvelser efter hver kvindes behov. 

Den hypopressive metodes egenskaber til at genvinde din figur

Det første aspekt, du skal tage i betragtning, før du begynder på hypopressiv træning, er timing. Læger anbefaler som regel, at man venter mindst 2 måneder efter at have født, før man påbegynder træningen. 

Hvis du fik kejsersnit, bør du vente mindst 4 måneder. Vi anbefaler også, at du gennemgår en overordnet helbredsundersøgelse, før du starter ethvert træningsprogram.

Når det så er sagt, så er hypopressiv træning tilpasset til hver person.

Nedenfor kan du se den hypopressive metodes egenskaber til at genvinde din figur, efter du har født:

  • Hovedformålet er at tone maven. Dette er til både funktionelle og æstetiske formål.
  • Den er nyttig for at undgå mave-, vaginal- og lyskebrok. 
  • En professionel bør give indikationer, der tilpasser øvelserne til hver enkelt person, hvor der også tages hensyn til svækkelse af maven.
  • Hypopressive øvelser indebærer åndedrætsteknikker, der hjælper med at åbne op for brystkassen, der forlænger membranen. Dette fremmer muskeltoningen.

Det bedste ved denne teknik er, at du får resultater med bare to eller tre 20-minutters sessioner om ugen. Du kan langsomt øge hyppigheden og varigheden for endnu bedre resultater.

Fordele ved den hypopressive metode

Den bedste fordel ved hypopressive øvelser er uden tvivl, at den giver dig en flad mave. 

Men det er ikke det hele. Denne teknik kan også have de følgende fordele:

Forbedret kropsholdning

En kvindes kropsholdning ændrer sig generelt under graviditeten, grundet den ekstra byrde på maven og lænden. Dette skaber konstant rygsmerte og ubehag.

Brugen af hypopressive øvelser kan booste fleksibilitet og forlængelse af rygsøjlen. Desuden styrker de også de omkringliggende muskler, reducerer smerte og forbedrer udseendet.

Gendannelse af muskeltone

Fosterets store størrelse sammen med væksten af din livmoder får dine mavemuskler til at strække sig betydeligt.

De hypopressive øvelser genetablerer muskeltonen samt muskelfunktionen. Derfor hjælper de også med at forhindre ufrivillig vandladning, ubehag under sex og prolaps.

lyserøde træningsredskaber

Reducerer forstoppelse

En af de mest almindelige symptomer, der forekommer efter en fødsel, er langsommere tarmfunktion.

Ved at anvende de hypopressive øvelser korrekt kan du reprogrammere din krops muskler, så du kan forbedre deres funktion. Dette inkluderer muskler i tarmkanalen, som så reducerer forstoppelse.

Øget respirationsbestandighed

En anden fordel ved at bruge hypopressive øvelser er, at de regulerer spændingen i din thorax membran. 

Resultatet er, at du vil være i stand til at løfte din baby og andre objekter uden at blive træt. De reducerer også chancerne for at lide af astma.

Forbedret fysisk ydeevne

En langsigtet fordel ved de hypopressive øvelser er, at de forbedrer mobiliteten og styrker musklerne. Endvidere forlænger forbedret åndedræt også længden af træningssessionerne, uden at du oplever muskeltræthed eller nedslidning.

Kvinder, som lige har født, føler sig ofte utilpas i deres kroppe.

Men med de hypopressive øvelser kan du få dig selv til at have det godt igen, hvilket gavner både dit fysiske og følelsesmæssige helbred.