Hvordan du kan klare at vende tilbage til skolen uden stress

Er du stresset over at skulle tilbage til skolen? I dag vil vi hjælpe dig og dine børn med at klare denne overgang på den bedst mulige måde.
Hvordan du kan klare at vende tilbage til skolen uden stress
Elena Sanz Martín

Bedømt og godkendt af psykolog Elena Sanz Martín.

Sidste ændring: 13 oktober, 2022

Sommeren er bag os, og skolen starter igen. Det er tid til at bytte roen og den ubekymrede livsstil ud med en rutine, som kan være stressende. At gøre skoleting klar, stå tidligt op og spise morgenmad i en fart er aktiviteter, der kan kaste familien ud i en malstrøm af kaos og uro. Det er dog muligt at vende tilbage til skolen uden stress. I dag fortæller vi dig hvordan.

Det er bedst, at både børn og voksne begynder at forberede sig et par dage før skolestart. Så bliver overgangen mere glidende og gradvis. Et par dage før kan I f.eks. begynde at justere jeres søvnrytme og komme tilbage til en rutine. I kan også gennemgå de fag og lærere, som hvert barn vil have i år.

Disse små skridt hjælper jeres børn med at vænne sig til denne nye fase. Men når skoleåret er begyndt, er der også nogle skridt, som vi kan tage for at reducere stress.

Tips til at vende tilbage til skolen uden stress

Her er nogle skridt, som I som familie kan tage for at gøre skolen mindre stressende og mere behagelig for alle.

Opmuntre til en optimistisk og positiv holdning

For mange børn opleves det at vende tilbage til skolen som en negativ og ubehagelig begivenhed, der forårsager angst eller tristhed. Dette afhænger dog i høj grad af den holdning, hvormed man tager det. Uden at være klar over det overfører mange voksne denne uro til deres børn. For børn opfatter og tager deres forældres følelser som deres egne.

Det vigtigste er derfor at regulere sine egne følelser. Så kan man overføre ro og positivisme over for denne nye fase til sine børn. Derudover kan du lave nogle aktiviteter, der vil hjælpe dem til at se overgangen med illusion og glæde.

Du kan f.eks. bede dit barn om at skrive en liste med 3 eller 4 ting, som han eller hun glæder sig til ved at komme tilbage til skolen.

Mor og datter pakker skoletaske

Hvis du inddrager børnene i forberedelserne til skolestart, vil det hjælpe dem til at få en mere positiv indstilling og skabe begejstring i stedet for stress.

Inddrage børnene i forberedelserne til skolestart

Forberedelserne hjælper ikke blot børnene med at acceptere tanken om at vende tilbage til skolen, men fremmer også deres begejstring. Hvis du inddrager dem og lader dem spille en aktiv rolle, vil de føle sig mere i kontrol over, hvad der sker, og deres holdning til det vil være mere positiv.

Derfor kan opgaver som f.eks. at hjælpe dig med at binde deres bøger ind, købe en kalender til skoleåret eller vælge den fritidsaktivitet, de vil deltage i i år, være meget motiverende.

Planlægge tidspunkterne godt

Morgener er et af de mest stressende tidspunkter i en families hverdag. Der er meget at lave, og tiden er som regel knap, da vi har en tendens til at stå op i sidste øjeblik.

Desuden synes børnene ofte ikke at ville samarbejde og går i slowmotion, står rundt omkring eller bliver distraheret, mens de gør sig klar til undervisningen. Her er nogle idéer til bedre organisering om morgenen:

  • Gå lidt tidligere i seng og stå lidt tidligere op. Det giver mulighed for en afslappet morgenmad og tid til at gøre sig klar uden at skynde sig og uden at råbe eller skabe konflikter.
  • Lav en visuel kalender med alle de opgaver, som børnene skal udføre om morgenen. Hvis de har dem i sigte, vil det hjælpe dem til at følge rækkefølgen uden at blive distraheret og give dem mulighed for at være mere selvstændige.
  • Etablér et forstærkningsprogram, f.eks. en symbolsk økonomi, så det bliver som en leg, og de er mere motiverede til at udføre opgaverne til tiden.

Fremme børnenes selvstændighed, når de skal vende tilbage til skolen

En god måde at reducere den stress, der er forbundet med at komme tilbage til skolen, er at fremme børnenes selvstændighed og selvtillid. For at gøre dette kan vi tildele dem pligter og ansvarsområder derhjemme for at inddrage dem i den daglige rutine i stedet for at gøre alting for dem.

Der er flere opgaver, som de små kan være ansvarlige for alt efter deres alder. De vil få dem til at føle sig nyttige, selvstændige og en del af det team, som familien er. Her er nogle af dem:

  • Gøre deres taske klar aftenen før.
  • Lægge deres tøj frem aftenen før.
  • Stille morgenmad frem til familien om morgenen.
Familie spiller fodbold

Det kan være med til at sikre, at det at vende tilbage til skolen ikke opleves som noget monotont og uden stimuli.

Prioritere familiens fritid

At vende tilbage til skolen kan føles som afslutningen på sjov og fordybelse i en stresset hverdag. For at gøre denne ændring mindre chokerende kan du forsøge at tilføje familiens fritidsaktiviteter i den daglige rutine. Det kan gøre en stor forskel at bruge noget tid om aftenen på at lege sammen derhjemme, gå i parken eller lave kunst og håndværk.

På samme måde vil det at planlægge ture i naturen, i biografen eller på museum i weekenden være med til at sikre, at det at vende tilbage til skolen ikke opfattes som en monoton rutine med mangel på stimuli og fritid.

Undervise i håndteringsstrategier

Som det sidste er det vigtigt at forberede børnene på de følelser og situationer, som de kan komme til at stå over for, når de vender tilbage til skolen.

Generelt kan de føle sig ængstelige over at være adskilt fra deres forældre. De kan også have problemer med at få kontakt med klassekammerater eller komme ind i rytmen i timerne. Det er blot eksempler på daglige vanskeligheder.

Under alle omstændigheder handler det ikke om at alarmere dem. Man må ikke give dem forudsætninger for at tro, at det vil ske. I stedet bør man minde dem om, at de er i stand til at klare sig. Man bør desuden tilbyde dem nyttige redskaber.

For eksempel kan øvelser i at trække vejret hjælpe dem til at falde til ro, når de står over for et problem, øvelser i assertiv kommunikation vil minde dem om, hvordan de skal kommunikere og løse konflikter, og afskedsritualer vil give de små mulighed for at klare sig i hverdagen uden deres forældre.

Det kan blot bestå i at sætte et klistermærke på deres hånd. Så kan man opfordre dem til at kigge på det eller røre ved det, når de har hjemve. Det kan minde dem om, at mor og far elsker dem, og at de snart ser hinanden igen.

At vende tilbage til skolen uden stress er et spørgsmål om holdning og planlægning

Kort sagt, gør det sjovere at vende tilbage til skolen. Prøv at bevare en positiv holdning. Fokusér på begejstringen for det, der kommer, og ikke på sorgen over, at sommeren er ved at være forbi.

Prøv at planlægge din tid, så du er i stand til at gøre tingene roligt. Alle bør samarbejde i den daglige rutine. Husk at planlægge øjeblikke med fritid og kontakt med din familie. At vende tilbage til skolen er en forandring. Men når denne overgangsperiode er overstået, vil I alle føle jer trygge ved rutinen igen. Vær blot tålmodig.

Det kan interessere dig ...
Tilbage til sunde spisevaner efter ferien
Børnenes Verden
Læs den på Børnenes Verden
Tilbage til sunde spisevaner efter ferien

Når ferien er forbi, er vi nødt til gradvist at vende tilbage til sunde spisevaner. Vi vejleder dig til, hvordan du gør det bedst muligt.



  • Almaraz, D., Coeto, G., & Camacho, E. (2019). Habilidades sociales en niños de primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH10(19), 191-206.
  • Soler, F., Herrera, J. P., Buitrago, S., & Barón, L. (2009). Programa de economía de fichas en el hogar. Diversitas: perspectivas en Psicología5(2), 373-390.