Hvordan ernæring påvirker præstationen i skolen

Mange studier indikerer den måde, hvorpå ernæring påvirker præstationen i skolen. Er du sikker på, at dine børn spiser alt det, deres hjerne har brug for?
 

Er dine børn demotiverede, har svært ved at koncentrere sig eller er generelt uinteresseret i skolen? Så ønsker du måske at kigge på, hvad de spiser. Ernæring påvirker præstationen i skolen mere, end du måske tror. 

I løbet af skoleåret, er vi nødt til at være særligt opmærksom på ting, såsom sovevaner, balancen mellem leg og studier osv. Men, er vi lige så opmærksomme på, hvad vores børn spiser? Hvis du kender til den store indflydelse, ernæring har på dine børns præstation i skolen, begynder du formentlig.

Den menneskelige hjerne forbliver et stort mysterium. Dette organ er den centrale computer, der kontrollerer alle vores funktioner. Den repræsenterer 2 procent af vores totale kropsmasse. 

Hjernen udgøres af 100 billion nerveceller og 1000 billioner neurale forbindelser, der svarer til vores kognitive kapacitet. Udviklingen af hjernen begynder i de første stadier af graviditeten, og 90 procent af hjernens vækst forekommer inden seksårsalderen.

Mange faktorer spiller sammen for at få hjernen til at udvikle sig korrekt. Men, det er også et faktum, at korrekt ernæring kan fremme den optimale absorption af næringsstoffer. På samme tid, påvirker det udvikling af sproget, hukommelse, psykomotoriske færdigheder, opmærksomhed og endda humør.

Derfor, kommer det ikke som nogen overraskelse, at adskillige studier har forsøgt at afgøre, hvilke fødevarer, der er bedst til en sund, kognitiv udvikling, særligt for børn.

Faktisk, har et studie i Spanien studeret mere end 1300 børn mellem 10 og 14 år. Forskerne opdagede, at middelhavskosten forbedrer de akademiske resultater.

Hvad mere har vi brug for at vide omkring, hvordan ernæring påvirker præstationen i skolen blandt børn?

Den ernæring, vores børn har brug for, til at forbedre præstationen i skolen

Når vi taler om, hvordan ernæring påvirker præstationen i skolen, kan vi ikke glemme, at hjernen konstant genererer nye neuroner. Denne aktivitet tager op til 20 procent af et barns energiforbrug. En kost, der forsyner børn med de næringsstoffer, de har brug for, er en afgørende del af en sund udvikling.

Omega 3 og 6 for gode neurale forbindelser

Generelt, indeholder blåfisk omega-3-fedtsyrer (DHA), der er nødvendige for, at hjernen kan overføre de elektriske impulser, den genererer.

De faciliterer også neurale forbindelser, og de har at gøre med processerne i henhold til læring og hukommelse. Du kan finde dem i laks, ansjoser, sardiner, valnødder og chiafrø, såvel som andre kilder.

pastaret med broccoli

Ernæring til forbedring af præstationen i skolen: Kulhydrater til energi

Kulhydrater er ligesom benzin til hjernen. De bidrager med energi, når de bliver omdannet til sukker. Men, vær forsigtig. De vigtigste kulhydrater er langsomt-absorberende kulhydrater. De giver os en konstant tilførsel af glukose. Langsomt-absorberende kulhydrater inkluderer, for eksempel, fuldkorn, pasta og kartofler.

I den forbindelse, er det vigtigt at undgå raffineret sukker. Den energi, det bidrager med, er øjeblikkelig, men det varer i meget kort tid. Derfor, skaber det et hurtigt kick af energi, efterfuldt af et styrt, hvilket ikke er godt for kroppen.

Børns hjerner har endnu ikke evnen til at skabe optimale reserver af kulhydrater. Det er derfor, det er vigtigt at give dem en konstant tilførsel af mad, der tilbyder glukose. 

Serotonin for velvære

Tryptophan er en essentiel aminosyre, der er i stand til at producere serotonin – substansen, der er ansvarlig for vores følelse af velvære, koncentration og humør. Du kan finde den i æg, kødprodukter og fisk, solsikkefrø, chokolade (jo renere des bedre) og gurkemeje.

Cholin for stærke neuroner

Neurotransmittere er ansvarlige for at passere information fra en neuron til en anden. For at dette kan opstå, har vi brug for B-vitaminer, såsom cholin, hvilket kan findes i æg. Du kan også finde cholin i nødder og mælk.

Fedtsyrer til mere adrætte neuroner

Nødder, avocado og olivenolie indeholder monoumættede og polyumættede fedtsyrer. Disse substanser booster hukommelsen og hjælper med at gøre neurale funktioner mere effektive. De er perfekte som en sund snack eller som appetitvækkere i en kost, der bidrager til en god præstation i skolen.

“Blåfisk indeholder omega-3-fedtsyrer (DHA), der er nødvendige for, at hjernen kan overføre de elektriske impulser, den genererer.”

Calcium til at slappe af

Calcium har en direkte forbindelse med vores nerveimpulser. En mangel på calcium kan føre til hyperaktivitet eller, lige modsat, forårsage udmattelse. Det er ikke blot uerstatteligt for sunde knogler, men det hjælper også hjernen.

Calcium gør det muligt for børn at koncentrere sig mere, og det afholder dem fra at blive stressede. Sesamfrø er en rig kilde til calcium, såvel som valnødder, grønne grøntsager og mælk.

Proteiner og jern til mental adræthed

Kød er ikke den eneste kilde til proteiner og jern. Bælgfrugter indeholder også store mængder af begge næringsstoffer. I bælgfrugter, finder vi alle de næringsstoffer, hjernen har brug for til at producere nye neuroner, og til at ilt kan nå hver nervecelle.

Mental adræthed og intellektuel præstation har at gøre med et passende indtag af både jern og protein. 

Vitaminer og mineraler mod neural degenerering

Kalium, magnesium og lycopen er en stor hjælp, når det kommer til at beskytte hjernen mod celleskader. De antioxidanter, vi finder i bær, bananer og tomater, er vores allierede til at bekæmpe aldringen af vores celler.

baby der spiser en banan

Afsluttende anbefalinger til, hvordan ernæring påvirker præstationen i skolen

Undgå ultraforarbejdede fødevarer for enhver pris så du virkelig kan se, hvor meget ernæring påvirker præstationen i skolen. Det gør ikke noget at spise det engang i mellem, men det bør ikke være grundlaget i et barns kost. Ifølge verdens sundhedsorganisation (WHO), kan ultraforarbejdede fødevarer være kræftfremkaldende.

Og, slutteligt, skal du sikre dig, at dine børn drikker nok vand. Dehydrering er meget almindeligt og kan forårsage mangel på opmærksomhed, forvirring, hukommelsestab, udmattelse, muskelsvaghed og andre alvorlige problemer.