Få tillid til kroppen efter en fødsel

Din krop og dit sind ændrer sig, når du har fået en baby. Men hvorfor ser vi så negativt på dem? Lær, hvordan du kan genvinde tilliden til din krop efter fødslen.
Få tillid til kroppen efter en fødsel

Sidste ændring: 15 oktober, 2021

At få et barn er den smukkeste og mest vidunderlige oplevelse i livet, men det har også sine komplicerede sider. Et af de spørgsmål, der måske bekymrer dig mest som nybagt mor, er dit fysiske velvære. Måske spekulerer du på, hvordan du kan genvinde tilliden til kroppen efter en fødsel.

Selv om du er klar over vigtigheden af disse ændringer i din anatomi, kan de nogle gange få dig til at føle dig utiltrækkende, og det kan påvirke dit selvværd.

Ud over at tage sig af vores børn må mødre ikke glemme, at vi også betyder noget, og vi skal passe på vores helbred, både indeni og udenpå.

Hvis du gør det, kan du få tillid til dig selv og til din krop, som netop har givet dig det vigtigste i dit liv: Et barn. I dag vil vi hjælpe dig med at passe på dig selv, så du kan genvinde tilliden til kroppen efter en fødsel.

Acceptér din mave og kroppen efter en fødsel

Efter fødslen gennemgår dit sind en absolut forandring, som får dig til at vokse som person. Men samtidig forandrer din krop sig også. Og det kan være umuligt ikke at opfatte dette fænomen på en lidt negativ måde. Men det er en del af processen med at blive mor.

Det er klart, at det sociale pres, der følger mødre, spiller en vigtig rolle for de skønhedsidealer, som vi forfølger. Det får os til ikke at acceptere vores mave eller vores nye krop efter fødslen.

Hver dag modtager vi nyheder om kendte mødre, der er blevet mødre og har genvundet deres slanke figurer på få dage. Som ved et trylleslag! Dette planter den idé, at kvinder skal genvinde deres figur fra før graviditeten uanset hvad. Og det sender det budskab, at vores nye kroppe på en eller anden måde har brug for rettelser.

Det store spørgsmål, der rejser sig, er: Hvordan kan man ikke acceptere en krop, der lige har skabt et nyt liv?Takket være din krop har du det privilegium at nyde den største skat, du kan forestille dig.

Vores egen usikkerhed og eksterne faktorer påvirker den måde, hvorpå vi ser på vores krop som mødre. Men selv om det er svært, skal vi forsøge at elske og respektere den, lige så meget som før graviditeten, eller endda mere!

Kvinde ligger med baby ovenpå sig

Få det bedre med kroppen efter en fødsel

Der er kvinder, der efter fødslen har det godt med sig selv og ser alting på en positiv måde. De har endda let ved at komme i form igen.

Men der er også andre mødre, som har lidt sværere ved at se livet på denne måde. Faktisk skammer en stor procentdel af kvinder efter fødslen sig over at tage tøjet af foran deres partner.

Der er mange måder at forsøge at få det bedre med sin krop på, og for at gøre det kan du starte med at passe på dig selv. Det vil sandsynligvis betyde, at du bliver nødt til at bede om hjælp med babyen, hvilket slet ikke er nogen dårlig ting!

Det vigtige er at gøre en lille indsats hver dag, hvad enten det er tid til at motionere, tage lidt makeup på eller gøre noget, der får dig til at føle dig godt tilpas.

Pas godt på dig selv!

Som vi har sagt før, skal du passe på dig selv, både indeni og udenpå. Din mentalt og fysiske helbred er vigtigt for dit og din families velbefindende. Derfor skal vi give det den betydning, det fortjener. Her er nogle idéer:

Forkæl din hud

  • Sov, når du kan, især når barnet også sover.
  • Drik masser af vand for at holde dig godt hydreret.
  • Brug en selvbruner for at skjule strækmærker og give en flot farve til din hud.
  • Fjern make-up og plej din hud med lotioner og cremer.

Pas godt på dit hår

  • Hvis du har langt hår, og det generer dig, kan du sætte det flot op.
  • Udnyt aftenen til at vaske dit hår, når dit barn sover.
  • Hvis du har fedtet hår, skal du bruge en shampoo til denne hårtype for at afhjælpe det. Og hvis dit hår er tørt, kan du give det fugt med en god maske eller endda olivenolie.

Tab dig

  • Lad være med at udsætte dig selv for ekstreme diæter for at tabe dig. Husk, at du skal være velernæret for at kunne passe og fodre dit barn.
  • Vælg udelukkende amning, hvis det er muligt. Det er en god måde at forbrænde kalorier på.
  • Spis en sund kost, hvor der er masser af grøntsager og frugt. Det giver en masse energi og får huden til at stråle.
  • Undgå ultraforarbejdede fødevarer.

Motion, selv en lille smule har en effekt

  • Gå en tur med dit barn i et rask tempo.
  • Lav bækkenbundsøvelser. Du kan udnytte tiden, hvor du ammer, til det.
  • Du skal ikke overdrive det! Dette er ikke tidspunktet til at sætte uopnåelige mål. Udnyt de 10 eller 20 minutter, du har fri, til at lave squats, maveøvelser eller en eller anden styrkeøvelse.
  • Husk, at sex også er god motion.

Makeup

  • I stedet for at bruge lang tid på at lægge din makeup, kan du bruge en farvet BB-creme. Det vil hjælpe dig med at skjule træthed og se mere frisk ud.
  • Læg hvid skygge på den indre kant af dine øjne for at få dem til at se større og mere vågne ud.
  • Hvis du lægger lyserød blush på dine kinder, får du et opfrisket look, selv om du er træt.
  • Hvis du skal ud, og du har lyst til at lægge makeup, så gør det!
Mor og datter lægger makeup

Husk, at din krop er det mest håndgribelige bevis på kærlighed

Det er vigtigt at være opmærksom på, at din krop er det mest håndgribelige bevis på kærlighed. Ligesom den måtte forandre sig for at skabe liv, må den nu komme sig for at vende tilbage til sin sædvanlige tilstand.

Det er vigtigt at acceptere den, som den er, da den vil ledsage dig gennem hele dit liv, og det er den, der gør det muligt for dig at nyde din familie på daglig basis.

Din krop afspejler hver kamp. Lad hvert ar eller strækmærke minde dig om, hvem du er, og frem for alt om den kvinde, du er blevet. Ekstra kilo, strækmærker og rynker er ikke fejl, men spor af liv og kærlighed.

Du skal holde op med at lytte til andres mening eller samfundets skønhedsstandarder. Den eneste mening, der bør betyde noget for dig, er din egen og de menneskers mening, som elsker dig. For dem vil du altid se perfekt ud.

Det er muligt at genvinde tilliden til kroppen efter en fødsel

Når du har læst denne artikel, har du forhåbentlig forstået, at din krop ikke vil være den samme efter fødslen, og at du må acceptere denne virkelighed.

Det vigtigste er, at dine strækmærker, de ekstra kilo eller den slappe hud er ligegyldige i sidste ende. Det, der betyder noget, er det, som din krop har givet dig: Et nyt liv!

Du vil måske aldrig elske hver eneste centimeter af din krop, som du ønsker, eller det kan være svært for dig at ændre det, du ikke kan lide. Men du er nødt til at se den og forstå den som den mest perfekte organisme, der findes. Det er den, der holder dig i live og giver dig mulighed for at nyde livets vidundere.

Det kan interessere dig ...
Sådan påvirker hormonelle ændringer huden efter fødsel
Børnenes Verden
Læs den på Børnenes Verden
Sådan påvirker hormonelle ændringer huden efter fødsel

Hormoner spiller en grundlæggende rolle under og efter graviditet. I dag vil vi tale om, hvordan hormonelle ændringer påvirker huden efter fødsel.