Konsekvenserne af dårlig søvn i ungdommen

12 oktober, 2019
Søvn er en fundamental del af udviklingen i ungdommen. I denne artikel ser vi nærmere på konsekvenserne ved dårlig søvn i denne fase.

Søvn er en handling, vi automatisk udfører hver dag. Det er yderst vigtigt at regenerere sindet og kroppen. Søvn er fundamentalt for enhver person, men det gælder især dem, som er midt i deres udvikling. Derfor skal vi se nærmere på konsekvenserne af dårlig søvn i ungdommen.

I denne fase gennemgår børn mange forskellige fysiske, psykologiske, følelsesmæssige og sociale ændringer. Disse ændringer kan også påvirke deres søvnkvalitet.

Hvorfor har teenagere problemer med at sove?

Når vi sover, gennemgår vi to skiftende søvncyklusser:

Den dybe, langsomme bølgesøvn er den vigtigste fase. Den grundlæggende funktion ved denne søvnfase er at reducere cerebral metabolisme og lade hjernen hvile sig. Ydermere mener eksperter, at REM-søvn er forbundet med hjernens udvikling og læring.

Disse faser kan nemt ændres, når man bliver teenager. Årsagerne har at gøre med dårlige søvnvaner og sociale krav, som unge elever oplever i dag.

Konsekvenserne af dårlig søvn i ungdommen

Søvnvaner

Passende søvnvaner involverer en række nødvendige ting. Disse ting lader teenagere bevare en normal tilstand under natlig søvn og under dagvågenhed. 

Når man oplever dårlig søvn i ungdommen, kan de følgende punkter være årsagen:

  • Usunde spisevaner, især om aftenen.
  • Man har dyrket motion lige inden sengetid. 
  • Man indtager ting som kaffe, energidrikke, sodavand, tobak, alkohol eller stoffer.
  • Man ser tv-serier eller film til langt ud på natten. 
  • Man bruger sin telefon, lige inden man skal sove.
  • Man spiller videospil om aftenen.

“Ungdommen er en stor og skræmmende overgang fra barndom til voksenlivet. Det er i det civiliserede samfunds interesse, at en moden, ansvarlig og veluddannet ung voksen dukker op fra denne overgang. God næring vil sikre det bedst mulige resultat, og motion og fysisk aktivitet vil også bidrage til et sundt helbred og en god livskvalitet. God og tilstrækkelig søvn vil fremme levetiden og især den optimale brug af vores vågne timer. Vi er ikke sunde, med mindre vores søvn er sund.”
-William Charles Dement-

Dårlig søvn i ungdommen kan skyldes sociale krav

Hvis man tænker over det, så er vores moderne samfund et af de højeste krav. Det er derfor ret sandsynligt, at akademiske og sociale krav påvirker en teenagers søvn. 

Mange unge mennesker deltager i ekstra aktiviteter uden for skoletiden eller bruger deres eftermiddage sammen med venner. Dette afholder dem fra at opfylde deres akademiske forpligtelser om dagen.

Faktisk er der mange unge elever, der er vågne om aftenen og natten for at lave lektier eller forberede sig til en eksamen. Men paradoksalt nok korrelerer dårlig søvn med dårlig akademisk præstation.

Dette skyldes, at teenagere har brug for optimale mængder kvalitetssøvn, så de kan opnå og behandle information korrekt. Dette er nøglen til at fremme læringsprocessen.

Konsekvenserne af dårlig søvn i ungdommen

Teenager spiller videospil sent om aftenen

I løbet af skoleåret skal teenagere bruge mange timer i skolen hver dag. Hvis de ikke har sovet godt aftenen forinden, vil dette uden tvivl have en negativ effekt på deres skoledag.

De skadelige konsekvenser kan inkludere det følgende:

  • Besvær med at koncentrere sig om lærerens forklaringer. 
  • Problemer, når de forsøger at koncentrere sig om deres lektier.
  • Træthed i løbet af dagen.
  • Hukommelsestab.
  • Problemer med at tager notater uden at blive distraheret.
  • Sociale problemer.
  • Dårlig akademisk præstation
  • Irritabilitet og humørsvingninger
  • Et fald i motivation og energiniveau.
  • Manglende evne til at løse problemer eller træffe beslutninger. 

Konsekvenserne af dårlig søvn i ungdommen er alvorlige. Det hindrer kroppen og sindets funktion, hvilket skaber kognitive og motoriske dysfunktioner. 

Det påvirker også deres humør og deres dagligdag. Derfor er det vigtigt at forsøge at løse problemerne med søvnmangel i ungdommen – ellers kan det muligvis blive værre i voksenlivet.

  • Andreu, M. M. y Arboledas, G. P. (2013). Trastornos del sueño durante la adolescencia. Revista de3, 29-66.
  • Carlson, N.R. (2006). Fisiología de la conducta. Madrid: Pearson Educación.
  • Sierra, J.C., Jiménez-Navarro, C. y Martín-Ortiz, J.D. (2002). Calidad del sueño en estudiantes universitarios: importancia de la higiene del sueño. Salud Mental25(6), 35-43.