Elementer til at holde en sund fødselsdagsfest

7. januar 2020
Hvis du planlægger at dekorere med strålende farver, hvorfor så ikke gøre festmaden til en del af dekorationen?

En af de begivenheder, som børn ser mest frem til, er fødselsdagsfester. Dog, hvad angår de fleste, har maden det med at være meget usund. Så, hvorfor forsøger du ikke at organisere en sund fødselsdagsfest for dit barn?

Fødselsdage er altid noget at fejremen i dag vil vi gerne foreslå noget originalt. Vi ønsker at hjælpe dig med at holde en sund fødselsdagsfest for dit barn.

Kan du huske, hvor sjovt du har haft det til fødselsdagsfester, da du var barn? Det samme gælder for vores børn i dag, der deler den samme begejstring, når de ser deres familie og venner, spiller spil, åbner gaver osv.

Generelt, består maden, der er tilgængelig til fødselsdagsfester, af saltede snacks, slik og kage. Det er simpelt den måde, vores kultur gør tingene på.

Når det er sagt, er der intet, der stopper dig i at gøre tingene anderledes og starte en ny trend, særligt når det kommer til maden. Nedenfor, vil du finde rigeligt med idéer til, hvordan du kan planlægge en sund fødselsdagsfest.

Tilføj en smule farve med frugter og grøntsager!

Hvis du planlægger at dekorere med strålende farver, hvorfor så ikke gøre festmaden til en del af dekorationen? Med andre ord, køb en bred variation af frugter og grøntsager, som du kan stille frem. De vil forsyne med energi, fibre, vitaminer og mineraler… særligt, når de er i sæson.

Husk på, det er bedst at servere frugterne rå og hele, selvom du også kan lave frugtsmoothies. En anden mulighed er at lave frugtspyd eller grøntsagsstænger til dyppelse eller smørelse. Du kan også lave wraps eller riste nogle grøntsager med krydderier.

Nedenfor, vil vi tilbyde dig endnu flere idéer til, hvordan du kan sammensætte en sund fødselsdagsfest, som børn vil nyde.

ruller med squash

Sunde appetitvækkere til fødselsdagen

Snacks til fødselsdagsfester har det med at være meget saltede, hvilket kan gøre børnene meget tørstige. Vi anbefaler, at du går efter dem, der har et lavere saltindhold, eller endnu bedre, lav dem selv derhjemme! Her er nogle eksempler:

  • Rustikke pomfritter med rosmarin, peber og oregano.
  • Ovnristede stænger af sødekartoffel.
  • Spyd med cherrytomat og mozzarellaost.
  • Skiver af aubergine og squash rullet sammen med soltørret tomat og cashewsmørrelse. Du skal blot skære grøntsagerne i tynde skinder og brune dem på hver side. Når de er klar, skal du sprede tomatblandingen ud og rulle dem sammen.
  • Knasende, ovnristede kikærter. Du kan krydre dem med paprika, peber, oregano, rosmarin, spidskommen osv.
  • Spyd med squash, champignon og cherrytomat. 
  • Hummus. Ført, skal du lave en klassisk version med kikærter. Dernæst, skal du lave en anden ved brug af gulerødder og en mere ved brug af rødbeder. Du skal ikke glemme at ledsage dem med friske grøntsagsstænger til at dyppe med. For eksempel, anbefaler vi selleri, gulerødder, peberfrugter og agurker. Du kan også tilføje skiver af frisk, ristet brød.

Sandwiches som hovedret til en sund fødselsdagsfest

Der er ingen fest der er komplet uden sandwiches, og det samme gælder for en sund fødselsdagsfest. En klassisk festsandwich består af skiveskåret skinke og ost, og muligvis pølse. Men, vi ønsker at foreslå nogle sandwich-alternativer, der både er sunde og lækre:

  • Tun og ristede, røde peberfrugter på toast.
  • Agurk med ostesmørelse på en bolle. 
  • Kyllingebryst, salat og tomater på en bolle. Du kan også tilføje neutral, græsk yoghurt i stedet for mayonnaise.
  • Chicken fajita wraps med peberfrugter og løg.
  • Sandwich med hummus, champignon og babyspinat.
  • Sandwich med peanutbutter, toppet med æble og bananskiver. 
  • Sandwich med hjemmelavet hasselnød-kakao-creme.

Drikkevarer til at slukke tørsten

Som sundhedsprofessionel, og særligt til fødelsdagsfester for børn, anbefaler jeg, at du forsøger at undgå tilstedeværelsen af alkohol. Ikke blot fordi det er usundt, men også for at sætte et positivt eksempel for børnene.

gulerodskage

Så, mit forslag er, at – foruden vand – du forbereder noget friskpresset lemonade eller andet frisk, hjemmelavet juiceÆbler, appelsiner, ananas, gulerødder og rødbeder er fremragende ingredienser.

En anden mulighed er at lavet mælkebaserede eller yoghurtbaserede smoothies sammen med frugter, såsom bananer, jordbær eller en anden form for bær.

Hvordan du kan lave en kage til en sund fødselsdagsfest

Og, ligesom ved enhver anden børnefødselsdag, vil fødselsdagsdrengen eller -pigen gerne puste lysene ud. Derfor, skal der være en fantastisk fødselsdagskage. De fleste børn vil gerne have en chokoladekage, men der er mange lækre smage at vælge mellem. For eksempel, er gulerodskage eller citronkage også fremragende valg. Faktisk, vil enhver kage med frugt være et sikkert hit hos de små.

Den bedste løsning er altid at forberede en fødselsdagskage selv, når du skal planlægge en sund fødselsdagsfest. På den måde, kan du kontrollere mængden af sukker, du tilføjer, og erstatte smørret med en sundere mulighed. For eksempel olivenolie, æblesauce eller kokosolie.

Ellers, kan du altid bestille en kage fra et bageri. At spise en smule fødselsdagskage en gang i mellem udgør ikke rigtig nogen sundhedsmæssig risiko.

Nu, da du har set nogle idéer til menuen, er det tid til at planlægge nogle sjove lege, så du kan holde børnene i gang. Vi er sikre på, at fejringen vil være så succesfuld, at flere forældre også vil ønske at planlægge en sund fødselsdagsfest for deres børn.

  • Hung H-C, Joshipura KJ, Jiang R, Hu FB, Hunter D, Smith-Warner SA, et al. Fruit and vegetable intake and risk of major chronic disease. J Natl Cancer Inst. 2004  3;96(21):1577–84.
  • Costa CS, Del-Ponte B, Assunção MCF, Santos IS. Consumption of ultraprocessed foods and body fat during childhood and adolescence: a systematic review. Public helath Nutr 2018, 21(1): 148-59.
  • Rebello CJ, Greenway FL, Finley JW. Nutritional and health benefits of pulses. Appl Physiol Nutr Metab 2014, 39(11): 1197-204.
  • Rebello CJ, Greenway FL, Finley JW. A review of nutritional value of legumes and their effects on obesity and its related co-morbidities. Obes Rev 2014, 15(5): 392-407.
  • Malik, V.; Schukze, M. y Hu, F. Intake of sugar-sweetened beverages and weight gain: a systematic review. Am J Clin Nutr 2006, 84(2): 274-88.
  • Della Torre, S.; Keller, A.; Depeyre, J. y Kruseeman, M. Sugar-Sweetened beverages and obesity risk in children and adolescents : a systematic analysis on how methodological quality may influence conl¡clusions. J Acad Nutr Diet 2016, 116(4): 638-59.
  • Dubois, L.; Farmer, A.; Girard, M. y Peterson,K. Regular sugar-sweetened beverages consumption between meals increases risk of overweight among preschool-aged children. J Am Diet Assoc 2007, 107(6): 924-34.
  • Agencia de Salud Pública de Cataluña. Fiestas divertidas y saludables: 10 consejos de alimentación par afiestas y cleebraciones infantiles.