Meditationsøvelser for børn

I dag vil vi tale om nogle af meditationsøvelserne for børn, der hjælper dem med at falde i søvn, mens I bruger tid sammen.
Meditationsøvelser for børn

Sidste ændring: 26 august, 2021

I dag bombarderes børn med overdrevne aktiviteter, skærme, masser af information. De har et travlt liv, og tro det eller ej, de små kan opleve stress, så meditationsøvelser for børn kan hjælpe med at lindre symptomer.

En af de mest typiske måder, hvorpå forældre opdager tegn på stress, depression eller angst, er ved at observere, om deres barn har svært ved at falde i søvn. Andre tegn på stress hos børn omfatter hovedpine, mavepine og hyperaktivitet. Derfor kan meditation være løsningen.

En meget effektiv måde at hjælpe børn med at klare og behandle stress på er ved at meditere. Meditation kan forebygge stress hoss børn og hjælpe med at helbrede de børn, der døjer med det.

Det er også en vidunderlig måde at hjælpe de små med at slappe af efter en lang dag, hvilket gør dem i stand til at opnå fredelige nætter med søvn.

Du behøver ikke selv at have erfaring med meditation for at kunne hjælpe dit barn i gang med det. Så her er nogle måder at komme i gang på.

Meditationsøvelser for børn

En mor mediterer på sofaen med sin unge datter og søn

Yogatimer for børn

Hvis dit barn kan lide at bevæge sig, kan yoga være en god måde at lære det grundlæggende i meditation. I den vestlige verden er vores opfattelse, at yoga primært er en kilde til motion.

Men dens oprindelse (for tusinder af år siden) var til meditation. Og nu indeholder de fleste af yogatimerne til børn også tid til at slappe af og meditere.

Undervisning i mindfulness i skolen

Mindfulness tilbyder små børn værktøjer til at berolige deres kroppe, slappe af i deres sind og hjælpe dem med at håndtere deres tanker.

Mindfulness-meditationer fokuserer ofte primært på åndedrættet: Børn lærer at rette opmærksomheden mod åndedrættet, når deres tanker begynder at vandre. Dette hjælper ikke kun børn med at slappe af, men hjælper dem også med at koncentrere sig bedre i skolen.

Dyb vejrtrækning

Dyb vejrtrækning er en fantastisk teknik at lære dit barn. Vejrtrækning er naturligt for os og hjælper os med at regulere os selv på mange måder. Når et barn bliver nervøst, ængsteligt eller stresset, kan dyb vejrtrækning hjælpe dem med at genvinde deres balance.

Ved at lære børn dyb vejrtrækning derhjemme, kan du hjælpe børn med at huske at bruge denne teknik i vanskelige tider på dagen.

Til at starte med skal du fokusere på din vejrtrækning. Tal om de dele af din krop, hvor du kan mærke det – i din næse, hals, bryst og mave. Bed dit barn om at fortælle dig det, mens de trækker vejret.

Indånd i tre sekunder, hold vejret i yderligere tre sekunder, ånd ud i yderligere tre sekunder, og hold pause i tre sekunder, indtil du starter igen.

Når du har praktiseret denne teknik et stykke tid, kan du gøre sekvenserne længere og længere og vejrtrækningen dybere og dybere. Denne teknik er meget god til både voksne og børn, der har svært ved at falde i søvn. Når sindet vandrer (hvilket det vil) kan du fokusere på tælling og vejrtrækning igen.

Mantraer i meditation

Du kan øve dig på at sige mantraer med dit barn. I denne forstand kan gentagelse af den samme mantra, som både du og dit barn synes er vigtigt, også hjælpe dit barn til at meditere. Gentag sætningen og justér den, så den er let at sige. Få dit barn til at gentage den med lukkede øjne.

Et barn sover ved siden af en stjerneprojektor

Nogle eksempler på mantraer, der virker, er følgende:

  • Jeg elsker mit liv, og livet elsker mig.
  • Jeg er altid elsket, og kærligheden kommer let til mig.
  • Mit hjerte er fuld af kærlighed, og jeg elsker mig selv mere end noget andet.
  • Jeg giver slip på det, der ikke passer mig.
  • Jeg er taknemmelig for…
  • Verden er et sikkert sted og ligeledes er mit hjem.
  • Jeg har alt, hvad jeg har brug for, og jeg kan passe godt på mig selv.
  • Min krop er sund og mit sind er stærkt.

Meditationsøvelser for børn før sengetid

Meditations-øvelser for børn før sengetid er meget nyttige til at berolige nervesystemet og sænke niveauet af stresshormoner hos barnet. Generelt kan et barn meditere i det antal minutter, der svarer til deres alder. Men hvis meditation får dit barn til at slappe af, kan det vare længere og vil lette overgangen til søvn.

For at opnå dette skal du sørge for et roligt og fredeligt miljø i dit barns soveværelse med blød belysning, blød musik og endda aromaterapi. Du kan endda bruge en app med guidede meditationer. Dit barn vil lære at slappe af i sind og krop, og vil have meget lettere ved at falde i søvn og hvile.

Som du kan se, er der forskellige måder at meditere på, og du kan vælge den, der bedst passer til dine børns behov og evner. Hvad venter du på for at prøve dem?

Det kan interessere dig ...
Fordelene ved meditation i klasseværelset
Børnenes VerdenLæs den på Børnenes Verden
Fordelene ved meditation i klasseværelset

Meditation i klasseværelset bliver mere og mere normalt. I dagens artikel, vil vi fortælle dig mere om fordelene ved, at børnene mediterer i skolen...



  • López González, L. (2015) Meditación para niños. Editorial: Plataforma actual.