De 5 mest anbefalede frugter for børn

15 juni, 2020
Det er vigtigt, du kender til de mest anbefalede frugter for børn, så du kan tilbyde dem det, de har brug for. De har alle et højt næringsindhold og er tilgængelige året rundt. 

Er du opmærksom på de mest anbefalede frugter for børn? I denne artikel, vil vi fortælle dig, hvilke frugter, det drejer sig om, så du kan tilbyde dem til dine børn på en daglig basis.

For at opretholde en passende kostbør vores børn indtage alle former for fødevarer og næringsstoffer. Selvfølgelig, så længe der ikke er nogen fødevareintolerancer eller sygdomme, der kan gøre dette til et problem.

I dag, vil vi gerne dele information om de mest fundamentale frugter, der tilbyder vitaminer, fibre og andre komponenter. Kom i gang og prøv nogle sjove opskrifter med dem, såsom spyd eller naturlig is. Nyd dem!

Hvorfor er nogle frugter så vigtige for børn?

De hjælper med at forebygge sygdomme

Vitaminer, fibre, antioxidanter, mineraler… Frugter og grøntsager er en fundamental del af et barns sunde kost. Foruden andre fordele, spiller de en afgørende rolle for at reducere risikoen for at udvikle visse sygdomme. 

Dette inkluderer ting, såsom fedme, kardiovaskulære sygdomme, nogle former for kræft, forhøjet kolesterol, type-2-diabetes og andet.

Derfor, anbefaler børnelæger, at forældre inkluderer frugter i hvert dagligt måltid. Du kan servere en dessert, en snack eller noget til de øjeblikke, hvor dine børn er sultne, og du ikke ønsker at give dem slik.

Det er afgørende, at forældre lærer deres børn gode spisevaner fra en tidlig alder, så deres børn ikke føler sig “tvunget” til at spise frugter og grøntsager.

baby der får mad

Introduktion af frugt til babyer

De første frugter, børn kan spise, er æbler, pærer og bananer. Senere, kan forældre begynde at inkorporere andre frugter, såsom blommer, kirsebær (begge uden sten), vindruer (skrællede, uden sten), kiwi og ananas.

Når babyer er et år gamle, kan de også spise pærer, abrikoser, appelsiner, mandariner, cantaloupe, vandmelon, mango og papaya.

“Hver gang du spiser eller drikker, så enten fodrer eller bekæmper du en sygdom.”

–Heather Morgan, MS, NLC–

Hvis vi fortsætter med fordelene ved frugter, forsyner de os også med en god mængde af vand. Da frugter faktisk indeholder omkring 90% vand, hjælper de med at bekæmpe dehydrering om sommeren.

De tilbyder også en god mængde vitaminer og mineraler, som vi har nævnt. Og, de bidrager med en interessant dosis af kulhydrater og grøntsagsfibre.

“Evidens viser, at børn spiser flere purerede frugter og grøntsager efter gentagen eksponering over 8 eller 9 dage. I tilfældet med bitre smage, er afvisningen medfødt, og børn vil have brug for en større eksponering for disse smage.”

–Maria Soledad Tapia, pediatrician–

Et skud energi!

Frugter indeholder også sukker, der er nemt at optage. De bidrager med meget af den energi, som børn har brug for og forbrænder i løbet af dagen.

På samme tid, hjælper frugter dine børn med holde sig væk fra mere usunde fødevarer, såsom slik og bagværk, fordi de mætter.

lille barn der spiser et æble

De mest anbefalede frugter for børn

Mens børn kan spise alle former for frugter, når de er mere end et år gamle, er der nogle frugter, der er mere anbefalet end andre:

1. Æbler

Det er en fremragende frugt for børn. Ofte, er det den første, de spiser (i puré-form). Æbler er meget komplette, fordi de indeholder fibre, calcium, magnesium, natrium, jern, vitaminer og kulhydrater. 

Æbler er meget forfriskende og hydrerende, da de består af 85% vand. De er nemme at fordøje (særligt, når de er skrællet), og de indeholder naturlige og sunde sukkerarter.

2. Bananer

Bananer er rige på kalium, folsyre og C-vitamin. De hjælper med at kontrollere væskeophobning, og de gør det muligt for knoglerne at absorbere calcium bedre.

3. Pærer

Egenskaberne hos denne frugt er lig egenskaberne hos æbler. Takket være deres søde smag og vandige konsistens, er de en favorit blandt børn. 

Pærer indeholder en god mængde fibre og vitaminer, og de hjælper med at reducere maveproblemer. Ydermere, er de nemme at kombinere med andre frugter i desserter og puréer.

4. Jordbær er en af de mest anbefalede frugter for børn

For nogle børn, kan smagen af jordbær være en smule stærk eller syreholdig, så det er ikke alle børn, der er fan med det samme. Dog, når de prøver et lækkert og virkelig sødt jordbær, vil de, med sikkerhed, elske det. Jordbær er yderst næringsrige, da de tilbyder vitaminer, kalium, jern, fosfor og calcium.

Det er vigtigt at undgå at give dine børn jordbær med sukker. Hvis du er nødt til at reducere deres smag, er det bedre at bruge appelsinjuice, for eksempel.

5. Ferskner

Ferskner er en af de mest anbefalede frugter for børn, fordi de hjælper børn, der lider af forstoppelse, med at komme på toilettet. De hjælper også med at reducere mavesmerter. 

De indeholder også vitaminer, jern, magnesium, kalium og calcium. Du skal blot sikre dig, at du altid fjerner stenen, før du serverer denne frugt.

Nu, da du kender til de mest anbefalede frugter for børn, er det tid til at lære nye måder, hvorpå du kan forberede dem. Mulighederne er uendelige – fra puréer, juice og smoothies til toppings til is, yoghurt eller frugtbudding. Og, selvfølgelig, skal de altid vaskes godt og afkøles om sommeren.

  • Martín, M. F. (2006). Introducción de la alimentación complementaria. Medicina naturista, (10), 190-198
  • Tapia, M.S. (2013). Determinando las preferencias alimentarias en la edad pediátrica: importancia de la inclusión de frutas y hortalizas. Archivos Venezolanos de Puericultura y Pediatría, vol. 76, núm. 2, abril-junio, 2013, pp. 47-48