Vægtstigning Under Graviditeten: Hvor Meget Bør Jeg Tage På?

· 31. august 2018
Mange kvinder spørger sig selv om, hvor meget de bør tage på under graviditeten. At være klar over de faktorer, der påvirker vægtstigningen under graviditeten, vil hjælpe dig med at tage de nødvendige forbehold for at sikre et sundt svangerskab for dig og din baby.

Vægtstigning under graviditeten er én af de faktorer, som læger holder godt øje med. En for stor eller for lille vægtstigning under graviditeten kan være et tidligt tegn på visse helbredsproblemer.

Men der er ikke noget standardtal på, hvor meget en kvinde bør tage på. Vægtstigning under graviditeten varierer meget iblandt kvinder, ligesom med så mange andre ting.

Forsøg at lade være med at fokusere for meget på vægtstigning under graviditeten. Læg i stedet for mærke til den mad, du spiser.

Din kost under graviditeten vil påvirke dit og din babys helbred.

Vægtstigning under graviditeten

Der er et par almindelige overbevisninger vi bør snakke om, når vi taler om vægtstigning under graviditeten. Nogle af dem er mere korrekte end andre. En vigtig ting er moderens vægt, før hun blev gravid.

Både fedme og lav kropsvægt kan være risikofaktorer for graviditeten. Kvinder, som er meget undervægtige eller overvægtige skal lægge ekstra godt mærke til deres kostvaner for at undgå risici i forbindelse med fosterets helbred.

Andre faktorer, der spiller en rolle i vægtstigning under graviditeten, er væskeretention og kost, samt det følgende:

  • Hvor meget fosteret vejer
  • Moderkagens vægt
  • Fostervandet
  • Hvor meget livmoderen vokser
  • Blodgennemstrømningen
  • Brystvævets og fedtdepoternes vægt

Hvor meget bør jeg tage på under graviditeten?

Dette er forskelligt fra kvinde til kvinde. Alle kroppe og graviditeter er forskellige.

Men den normale vægtstigning er mellem 10-15 kg for kvinder med en gennemsnitlig vægt. 

Nogle kvinder sigter efter en gradvis vægtstigning i henhold til den følgende formular:

  • I de første tre måneder: 0,5-2 kg
  • Inden andet trimester: 2,5-4,5 kg
  • Under det sidste trimester: 0,5 kg om ugen

Gravide kvinder, som er undervægtige i starten af graviditeten, bør tage mere på. Gerne op til 18 kg.

Men dem, som er overvægtige, skal tage mellem 7 til 11 kg på. Endelig, kvinder, der er svært overvægtige, har muligvis brug for at tage 5 til 9 kg på.

Vægtstigning under graviditeten bør stamme fra en sund kost, som giver alle de næringsstoffer, som moderen og babyen har brug for.

vægtstigning under graviditeten

Hvordan bør en gravid kvinde spise?

Når du finder ud af, du er gravid, er du nødt til at følge en sund, balanceret kost. Diætister anbefaler generelt, at du øger dit kalorieindtag sådan her:

  • I de første trimester: spis cirka det samme antal kalorier, som før du blev gravid.
  • Under det andet trimester: spis 300 kalorier ekstra om dagen.
  • Ved det tredje trimester: dit kalorieindtag bør øges med cirka 500 kalorier i alt.

Denne kost bør ledsages af mild, daglig motion, afhængigt at graviditetsfasen. 

I stedet for at spise mere end du gjorde før, bør du forsøge at spise næringsrige fødevarer såsom mejeriprodukter og fødevarer, som har et højt proteinindhold. Disse næringsstoffer spiller en essentiel rolle i fosterets udvikling.

“Vægtstigning under graviditeten bør stamme fra en sund kost, som giver alle de næringsstoffer, som moderen og babyen har behov for”

 Sådan styrer du vægtstigning under graviditeten

For at undgå angsten, som kan følge med vægtstigning under graviditeten, er det vigtigt at forblive i kontrol, når du tager på. 

Her er nogle effektive råd at huske på for at gøre dette effektivt:

Balanceret kost

Skær ned på mættede fedtstoffer og øg dit indtag af Omega 3 – en fedtsyre, der er tilstede i fisk, nødder og hørfrø. 

Dette hjælper din baby med at vokse og fremmer udviklingen af centralnervesystemet.

“Hvis du ved, hvor meget vægt du bør tage på under graviditeten, vil det hjælpe dig med at tage kontrol for at reducere risici”

Lægeundersøgelser

En månedlig lægeundersøgelse giver din fødselslæge mulighed for at overvåge fosterets vækst og sørge for, at du spiser en sund kost. 

Din læge vil også måle dit blodtryk og afgøre, om din krop beholder en masse vandvægt.

kvinde vejer sig selv

Spis lidt og ofte

Det hjælper med at stille sulten, hvis du spiser en sund snack om formiddagen og eftermiddagen. Det kan reducere overvægt, hvis du spiser snacks med måde, og det hjælper med overdreven vægtstigning under graviditeten.

Forsøg at drikke to liter vand om dagen. Undgå juicebrikker og sodavand, som ofte indeholder en stor mængde sukker.

Så længe du har et godt helbred, så er fysisk aktivitet også vigtigt under graviditeten. Det er ideelt at gå ture, lave vandaerobic eller andre milde øvelser under overvågning af en specialist.

Hvis du ved, hvor meget vægt du bør tage på under graviditeten, kan det hjælpe dig med at tage kontrol for at reducere risici.

Husk, du spiser for din baby samt for dig selv.

  • Frederick IO, Williams MA, Sales AE, Martin DP, Killien M. Pre-pregnancy body mass index, gestational weight gain, and other maternal characteristics in relation to infant birth weight. Matern Child Health J. 2008;12(5):557-67. 5.
  • San Román, Mª A. Aumento de peso durante el embarazo. Modificaciones fisiológicas relacionadas con la ganancia de peso y necesidades nutricionales. Trabajo de Fin de Grado. Escuela Universitaria de Enfermería ‘Casa de Salud Valdecilla’. 2013. [En línea].
  • Schieve LA, Cogswell ME, Scanlon KS. Trends in pregnancy weight gain within and outside ranges recommended by the Institute of Medicine in a WIC population. Matern Child Health J. 1998;2(2):111-6.