Postpartum-perioden: Hvordan man overlever den

22 februar, 2020
Det er altid vigtigt at opretholde sunde livsstilsvaner, men særligt i løbet af denne tid.
 

Under graviditeten, oplever man adskillige ændringer, relateret til kroppen, sindet, familien og ens partner. Lær, hvordan du kan forberede dig selv på postpartum-perioden.

Postpartum-perioden har ikke meget at gøre med friskt sengetøj, candyfloss, stille morgener og en rosenrød atmosfære, som det fremstår på de sociale medier.

Smerter, søvnløse nætter, tvivl, udmattelse, emotionel omskiftelighed, tilpasning til nye situationer og en ændringer i roller, vil alle spille en rolle i ugerne efter fødslen. Selvfølgelig, vil der også være glæde, latter, ømhed og masser af kærlighed.

Mens kvinder ofte får fuld omsorg i løbet af graviditeten, er denne grad af opmærksomhed nødt til at blive vedligeholdt i løbet af postpartum-perioden. Der vil være en række ændringer på det fysiske og mentale niveau, såvel som i henhold til familien og forholdet til partneren. Det er vigtigt at være forberedt på dette.

Vi skal ikke lade os narre af bombardementet af billeder og information, som vi bliver eksponeret for på de sociale netværk. De maler et urealistisk billede af postpartum-perioden. Vi bør også undgå risikoen for at ønske at fremskride processen og ignorere visse sensationer og følelser.

I løbet af denne periode, skal man passe på sig selv, respektere helingsprocessen, være opmærksom på humørændringer, forkæle sig selv og lade sig selv forkæle.

Man har brug for støtte fra sin partner, sin familie og sine venner, og nogle gange fra støttegrupper for forældre.

 

Hvordan postpartum-perioden kan gøres bedre

I denne artikel, vil vi kigge på nogle ting, du kan gøre i løbet af postpartum-perioden, der kan hjælpe dig med at komme dig ovenpå din graviditet og fødsel. Disse inkluderer:

Lad andre hjælpe dig

Mange af os ryger i den fælde, at vi forsøger at være superkvinde. Vi tror, vi kan tage os af det hele. Vi mener, at vi kan tage os bedre af babyen, end nogen som helst anden (hvilket kan være sandt, men det betyder ikke, at andre ikke kan gøre et godt stykke arbejde). Vi ønsker at have et rent hus, velkomme gæster og se smukke ud.

Dog, kræver plejen af en nyfødt vores fulde opmærksomhed i de første dage. Derfor, skal du omgive dig selv med folk, der kan give dig en hånd med mindre essentielle opgaver. Disse inkluderer husholdningspligter, måltider og bleskift. Du kan være sikker på, at du vil føle dig meget mindre stresset, hvis du accepterer hjælp fra andre.

Hvile

Du har, uden tvivl, hørt dette råd: “Forsøg at sove, når babyen sover”. Dette stykke konventionelle visdom er meget sandt.

Din krop forsøger at vende tilbage til sin tilstand før graviditeten. Den har brug for at komme sig over fødslen, der involverer en enorm mængde anstrengelse. Den er også nødt til at møde babyens behov. Hvis du går efter at amme, vil det kun være dig, der er i stand til at give dit barn mad.

For at kunne gøre alt dette, har din krop brug for energi, tid til at hele og hvile. Du skal ikke bruge de timer, din baby sover i, til at lave husholdningsarbejde. Du skal hvile dig, sove og hvile noget mere. Du har brug for at hele på bedst mulig vis, særligt i løbet af de første par uger.

 
sovende mor med baby på sit bryst

Træn, men forsigtigt

Der er blevet lavet mange undersøgelser omkring effekten af træning i løbet af specifikke tidspunkter i en kvindes liv. Disse inkluderer graviditet, overgangsalderen og postpartum-perioden. Du skal ikke vente på at fødselsperioden ender, før du kan begynde på aerob træning med lav belastning, såsom gang eller brug af en crosstrainer.

Også anbefalet: hypopressive øvelser, der arbejder med de specifikke dele af kroppen, der har været igennem flest ændringer. Disse inkluderer mavemusklerne og bækkenbunden.

Vi anbefaler altid, at du får din bækkenbund undersøgt af en jordmoder eller en specialiseret fysioterapeut. De kan anbefale de bedste aktiviteter og det bedste tidspunkt til at begynde med træningen.

Sex i løbet af postpartum-perioden

Sex kan genoptages, når end du føler dig klar. Du skal dog tage højde for, at det ikke vil være muligt til at starte med. Du er nødt til at vente på at fødselsperioden og blødningen stopper.

Alle former for affektion og intimitet er passende (kys, kærtegn, massage osv.). Dog, er du nødt til at have i tankerne, at visse ting har ændret sig. En kvindes libido er, som regel, meget lav på grund af adskillige faktorer. Disse inkluderer hormoner, udmattelse, energi brugt på tage sig af babyen og komfort i egen krop. Alt dette har en indflydelse på kvindens lyst, såvel som hos hendes partner.

 

Når man genoptager penetration, kan man bemærke en større grad af sensitivitet og ubehag i området. Nogle gange, kan det endda være smertefuldt på grund af kontraktioner, belastninger på ar og vaginal tørhed (hvilket øges, hvis du ammer).

Hvis smerterne ikke forsvinder, er du nødt til at se en bækkenbundsspecialist (jordmoder eller fysioterapeut) til at vurdere situationen og hjælpe med at løse den.

Husk på, at amning ikke er en præventiv metodeHvis du ikke planlægger at blive gravid igen, så brug en hormonel præventionsmetode (konsulter med en gynækolog eller jordmoder, særligt hvis du ammer) eller et pessar.

Hygiejne i løbet af postpartum-perioden

Undgå karbade, pools, vaginal udskylning, brug af tamponer osv. indtil mindst seks uger efter fødslen. I løbet af denne periode, vil livmoderen stadig have sår i det område, hvor moderkagen var tilknyttet. Dette område kan blive inficeret, hvilket kan føre til livmoderslimhindebetændelseDu kan opretholde din daglige hygiejnerutine, når du bruser. 

I henhold til lochia (det vaginale udflåd der udskilles i løbet af fødselsperioden), anbefaler vi, at du bruger engangs-bomuldsklude og undertøj af bomuld, som området kan ånde så meget som muligt.

kvinde med ondt i maven
 

Spis godt og forbliv hydreret

Postpartum-perioden er ikke det bedste tidspunkt at begynde på en kur. I stedet, er du nødt til at spise fornuftigt. Du skal ikke begrænse dit indtag eller overspise. Det er ideelt at have en balanceret kost.

Det er også vigtigt at drikke rigeligt med væske, særligt hvis du ammer. Lyt til din krop og drik vand, når du er tørstig. 

Kort sagt, så oplever enhver kvinde graviditeten og postpartum-perioden forskelligt. Der er ingen magiske formularer. Det er altid vigtigt at opretholde sunde livsstilsvaner, men særligt i løbet af denne tid.

Hvis du er gravid, så forsøg at leve sundt, uden at blive besat eller tynge dig selv med yderligere pres. Tingene vil blive lettere, så giv dig selv tid og døm ikke dig selv for hårdt. Held og lykke!